18Mar: El Ouatia - Tighmert

19 maart 2024 - Tighmert, Marokko

Tot nu toe hebben we 17 dagen de Atl. kust gevolgd tot ongeveer het begin van de Westelijke Sahara, 1400km Z van Tanger Med. Nog zuidelijker betekent meer van hetzelfde, dus het wordt tijd voor nieuwe uitdagingen.

Vanaf nu gaan we door het binnenland reizen en buigen af naar het Oosten.

Het waait hard bij vertrek en de wind  brengt veel zand op de weg.

Veel zand op de weg tgv harde wind

In Tan-Tan kopen we fruit en groente op de markt en Geke koopt mooie stof.  Weer zien we veel vrouwen in traditionele kleding.

Tan-Tan: kenmerkende kleding vrouwen

Via een boog rijden we het centrum in van Guelmin, waar we in 2021 zijn geweest voor een bezoek aan de kamelenmarkt. We willen een koffie drinken in café Ali Baba ( zoals in Nov 2021) met zijn mooie dakterras. Helaas is het gesloten ivm ramadan. We informeren ons voor de bamboe dakbedekking, te gebruiken voor het terras in Conques. De winkelier doet een middagdutje.

Ingang van GuelminGuelmin: winkelier doet middagdutje

Na inkopen bij de supermarkt Marjane rijden we naar de camping Aainnakhla in de prachtige oase van Tighmert.

De oase van TighmertOase van Tighmert: camping Aainnakhla

Bij toeval is het dezelfde camping als bezocht in Nov 2021. Echter,  toen hadden we zeer zware regenval met veel modderpoelen en onbegaanbare modderwegen. Nu is het zeer stoffig vanwege de langdurige droogte en warmte. Zelfs de palmen lijden onder de droogte. De eigenaar vertelt dat de waterput ieder jaar dieper moet. Hij begon bij 8m diepte en zit nu op 25m. Zorgwekkend!

camping Aainnakhla

Desondanks wordt het kleine zwembad gevuld en ik maak er dankbaar gebruik van. Buiten is het 35°.

verkoeling in het zwembadjeSamen avondeten camping Aainnakhla

Jacky en Leen bieden aan om te koken voor ons zessen. Het is zoals gezellig en tot laat in de avond zitten we buiten.

1. Anne van den Berg:
    19 maart 2024
    Verder naar het zuiden zou wel eens gevaarlijk kunnen zijn in verband met de onafhankelijkheid beweging inde westelijke Sahara. Ook langs de grens met Algerije wordt code oranje afgegeven door Buitenlandse Zaken. Dat laatste was ook al in 2009
  2. Lucas:
    Weer een mooi reisverslag
    Groetjes uit Cognac
  3. Marianne en Ank:
    19 maart 2024
    Guelmin ze legden daar vuilniszakken neer in de enorme modderpoel in 2021 zodat we niet alle blubber de camper mee innamen .
  4. Karen, Yacine & Jayden:
    20 maart 2024
    Zeker zorgwekkend die langdurige en aanhoudende droogte!
    En toch stiekem wel fijn dat het nu dankzij het mooie weer anders vertoeven is op deze camping!
  5. Wim en geke.:
    20 maart 2024
    In 2021 hadden we langs oost en zuid Marokko veel politie controle ivm de Algerijnse grens.Nu spraken we een Duitse motorijder die uit Maurotanië kwam dat t westen niet gevaarlijk is.Een Zwitsers koppel gaat nu nr Dakar in Senegal.Iran was ook code oranje toen wij er waren maar niets v gemerkt.Vaak politieke reden.

Jouw reactie