12Apr: Santa Elena - Pelegrina

13 april 2024 - Pelegrina, Spanje

We rijden voor een deel snelweg om op te schieten en voor een deel kleinere wegen om vh landschap te genieten.

Provincie Castillo la Mancha

Z van Madrid begint de provincie Castillo la Mancha, het land vd windmolens van Don Quichotte. De witte windmolens zijn goed te zien.

Castillo la Mancha: Windmolens Don Quichotte

Deze dunbevolkte provincie is dichtbebost en heuvelig. We naderen Pelegrina (70km N van Madrid) met zijn verrassend mooie diepe kloven en bergen in het Parque Natural 'Barranco del Rio Dulce'.

We vinden een camperplaats in het dorpje op de parking vh restaurant El Mirador del Dulce.

Parque Nat. Barranco del Rio Dulce

Parque Nat. Barranco del Rio DulcePelegrina in zicht

We zijn de enigen op de parking met een prachtig uitzicht op de vallei, omringende heuvels en rivier. Boven de vallei en heuvels cirkelen constant een groot aantal gieren. We lopen door het dorpje  met zijn 12e eeuwse kerkje.

Panorama van Pelegrina en omgeving

Gieren in de valeiPelegrina: 12e eeuwse kerk

Vanavond eten we in het restaurant in dit dorpje van 19 inwoners. Buiten de toeristische gebieden in Spanje spreekt men alleen Spaans, zo ook de kok/ restauranthouder. Maar, we komen er uit met Google Translate en genieten ve heerlijke maaltijd: Gebakken bloedworst en entrecôte.

's Avonds is er geen lokaal verkeer meer. Behalve de stromende rivier en een verre koekoek is er niets anders dan stilte.