17Mar: Khennifiss Lagoon - Tarfaya - El Ouatia

19 maart 2024 - El Ouatia, Marokko

Er is een zoutvlakte Sebhka Tah, 130km Z van de Lagoon, tevens het laagste punt van Marokko.

Nu we toch in de buurt zijn, rijden we er naar toe. Het is een 4-baans weg, dus gaat het snel. Dit gebied grenst aan de Westelijke Sahara. Het landschap is desolaat, bestaande uit zand en stenen.

Nietd dan zandZandduinen en vlaktes

Af en toe zien we tenten van nomaden. De temp loopt op naar 38° en de hete föhnwind blaast over de zandvlakte en doet hopen zand ontstaan op de weg. De dromedarissen lopen vrij over de weg. Bijzonder!

opgewaaide zand op de weg Nomade tenten bij Tarfaya Hoog opgeladen vrachtwagendromedarissen op de wegoverstekende dromedarisRichting Tarfaya: dromedarissen op de weg

We komen aan in Tah en vragen de weg naar de zoutvlakte. Het blijkt een zandspoor te zijn: te gevaarlijk voor de campers en voor ons. Het dorp is één grote hete desolate zandbak.

Tah: zuidelijkste punt van de reisTah: kleding vrouwHaven van Tarfaya

Op de terugweg rijden we naar de vissershaven van Tarfaya. Het eiland Lanzarote ligt slechts 100km hier vanaf.

Ivm ramadan is alles uitgestorven. Het komt pas tot leven na zonsondergang.

We rijden langs een verzandde camping dat niet meer in gebruik is.

verzandde camping

In de middag zijn we weer terug op de camping Atlantique in El-Ouatia.

Geke en ik maken nog een strandwandeling. Tot ver in de avond zijn we buiten.

Strand van El- Ouatia's avonds op de camping

1. Richard en Sander:
    19 maart 2024
    Bijzonder dat desolate landschap. Jammer dat jullie niet naar de zoutvlakte mochten.
  2. Yoran en Eden:
    19 maart 2024
    Prachtig die dromedarissen op de weg! Het landschap doet me wat denken aan de Australische outback.
  3. Wies Luijten:
    19 maart 2024
    Inderdaad desolaat landschap. Je vraagt je af waarvan de mensen leven die er wonen.
  4. Marianne en Ank:
    19 maart 2024
    Prachtig even overvaren naar Lanzarote daar heb ik een maand geleden de zout winning /vlakte bezocht haha
    Dromedarissen zijn intrigerende beesten dat die kunnen leven in zo’n dorre omgeving
  5. Anne van den Berg:
    19 maart 2024
    Maar goed dat ze daar een vierbaansweg hebben aangelegd. Zo kun je tenminste de dromedarissen passeren.
    Dit doet me ook denken aan Abu Simbel, zo leeg allemaal

Jouw reactie