15Mar: Rkount - El-Ouatia

16 maart 2024 - El Ouatia, Marokko

De camping ligt vlakbij het strand en voordat we gaan rijden, lopen we naar de zee. De stranden zijn eindeloos en leeg, zeker in deze dunbevolkte regio. Hèt grote probleem van Marokko is plastic en glas. Je ziet het overal. Kwestie van opvoeding, gebrek aan a8fval verwerking, denken we.

Strand van RkountStrand van Rkount

We rijden naar El-Ouatia. Het landschap is inmiddels drastisch veranderd: zeer droog, een woestijnachtige begroeiing en weing nederzettingen. Ook zien we kuddes dromedarissen. De temp is nu constant > 30°. We passeren Guelmin waar we in 2021 zijn geweest. Vervolgens rijden we over een nieuwe 4-baans weg naar Tan-Tan.

Lemen nederzettingKudde dromedarissen4-baansweg naar Tan-Tan

De dorpen ademen een andere sfeer:  Duidelijk Marokkaans, maar met Sahara invloed. Dit is te zien aan de outfit vd mannen: geen jellaba met puntmuts, maar een lange jurk met een tulband. Vrouwen zijn omwikkeld met kleurrijke doeken dat om het lichaam is gedrapeerd. Soms is het gezicht bedekt, soms niet.

Vrouw in Z-marokkaanse kledingMan in Z-marokkaanse kleding

We hebben politiecontrole! Er zijn veel politiecontroles op de weg: soms in de 'middle of nowhere',  soms aan het begin ve dorp. Er moet dan worden vertraagd, waarna de agent het teken 'doorrijden' geeft. Nooit hebben we moeten stoppen. Bij deze politiecontrole, verwachten we dezelfde procedure en rijden heel langzaam door. Hij wijst ons resoluut naar de kant te gaan. We hadden moeten stoppen, zegt hij. Er zit niets anders op dan de boete van €15 te betalen.

De boete Afstanden Afrikaanse steden

We komen dichterbij andere landen Z van Marokko, te zien aan het bord met afstanden: bv Dakar (Senegal), Abidjan  (Ivoorkust).

Begin van de middag komen we aan op de camping Atltantique Tan-Tan in El-Ouatia.

El-Ouatia: camping Atlantique

We zijn aan zee, dus is er ook vis. Een restaurant, de enige die open is, wil zeeduivel voor ons zessen maken voor een gunstige prijs. Het smaakt heerlijk! We sluiten  af met een thee.

Zeeduivel met groentes, gemaakt door de kok Zeeduivel Restaurant: thee op marokkaanse wijze

1. Anne van den Berg:
    17 maart 2024
    Je hebt wel een mooi bewijs van de bekeuring gekregen. Dus ik denk dat het een echte bekeuring is. Die politie moet ook ergens zijn inkomen vandaan halen.🤣
  2. Mark&Annet:
    17 maart 2024
    Hoe is dit alles met de caravan te doen?? Wel een AWD ervoor!
  3. Geke en Wim:
    Hallo Marc,
    Als je dit soort avonturen wil, dan zou je de caravan kunnen inruilen voor een camper. Je levert in qua ruimte, maar je vakanties worden veelzijdiger
  4. Marianne en Ank:
    17 maart 2024
    De zeeduivel in zijn geheel met bek en tanden ! Haha. En die vervuiling ja inderdaad. Een land met armoede en werkeloosheid en de overheid geen geld voor dit soort zaken
    Ons viel in Lanzarote op dat er werkelijk nergens afval was, toen heb ik ook nog aan marokko moeten denken.
  5. Wies Luijten:
    17 maart 2024
    Wat een totaal andere wereld. Mooi om te beleven.
  6. Yoran en Eden:
    17 maart 2024
    Heel speciaal. Jullie komen zo duidelijk dieper in Afrika!
  7. Richard en Sander:
    18 maart 2024
    Een prachtige nieuwe weg door de woestijn zo te zien. Mooi als landschappen, maar ook de culturele gebruiken, klederdracht etc. veranderen. Dat is het ultieme reizen! En geweldig die vis met de bek vol tanden :)

Jouw reactie