5Mar: Moulay-Bousselham - Témara

6 maart 2024 - Témara, Marokko

Het legen van de toilet cassette voor vertrek is een routine klus, maar de plek van dumping is vaak een verrassing.

Toilette cassette legen: Le nid du hibou hooggeladen brommer Hooggeladen auto

We betalen de camping-eigenaar en bedanken hem voor de gastvrije ontvangst.

Een ieder rijdt individueel naar Bouknadel voor een bezoek aan de exotische tuin. Tijdens de rit zien we regelmatig hoogbeladen autos en brommers.

Bouknadel: Exotische tuin

De exotische tuin is mooi aangelegd en informatief. Het wordt ook druk bezocht door schoolklassen.

Hierna rijden we naar de 12e eeuwse kasbah Oudaïa (Unesco) in Rabat. We lopen langs de 14e eeuwse Portugese  vestingmuren met de mooi gedecoreerde hoofdpoort.

Kasbah Oudaïa14e eeuwse Vestingmuur Kasbah Oudaïa12e eeuwse Hoofdpoort Kasbah Oudaïa water met saffraan voor de deur Kasbah Oudaïa: deur van Portugese huis van 1357

Een local vertelt het eea, zoals over de plastic flessen, gevuld met een gelige vloeistof. We dachten aan olijfolie. Maar nee, het is een mengsel van water en saffraan. Dit wordt over de vloer gesproeid wat voorkomt dat katten er gaan piesen. Het jaartal van de 14e eeuwse Portugese huizen is gebeiteld boven de deur. Kenmerk van een Portugees huis is de deurklepel met het symbool van Fatimah, een Portugese heilige.

Steeg Kasbah Oudaïa Deur Portugese huis uit 1337

We dwalen door de steegjes met de blauw-witte huizen. Tenslotte drinken we nog een koffie/thee in café Maure dat een mooi uitzicht biedt op  de kasbah, de zee en rivier.

Kasbah Oudaïa met rivier en zeeKasbah Oudaïa: Café Maure

We overnachten op een (bewaakt) parking in Témara  Z van Rabat.

Témara: Parking

1. Marianne en Ank:
    6 maart 2024
    Oh mooi Rabat stond in de lijst (toch) van de steden die we aan het eind nog aan zouden doen . Nou leuk dat ik zo nog een indruk krijg
  2. Wies Luijten:
    6 maart 2024
    Een mooie dag weer en een bijzondere stad
  3. Marga en Kees Hagenaars:
    6 maart 2024
    Dit zijn weer mooie plaatjes, en het verhaal erbij maakt jullie beleving nog mooier.
    En die van ons ook. (-:
    Nog veel meer moois gewenst en we blijven jullie volgen.
  4. Richard en Sander:
    6 maart 2024
    Mooi groen die exotische tuin. En die witte huizen en straatjes doet denken aan het Spaanse Cadiz. Dat is natuurlijk relatief dichtbij.

Jouw reactie