29Feb: Loja - Ardales

29 februari 2024 - El Chorro, Spanje

I.t.t.  de Alhambra hebben we bijtijds on-line tickets geboekt voor de Caminito del Rey in Ardales.

De laatste 10km van de rit voert ons door het dichtbeboste gebied langs het stuwmeer van Guadalhorce. Het wordt gebruikt voor de  drinkwatervoorziening van Malaga en irrigatie voor de landbouw.

Stuwmeer GuadalhorceStuwmeer Guadalhorce

Om 11:00 komen we aan op de Camping Parque Ardales: Het is volgeboekt, maar we kunnen gebruik maken van een noodplaats. Prima.

Camping Parque ArdalesUitzicht vanaf de camping

Het startpunt voor de wandeling met een Engelstalige gids is 20min lopen vanaf de camping. We krijgen een helm uitgereikt en dan begint de wandeling.

De Caminito del Rey is een 7.7km lange spectaculaire wandelroute, waarvan 3km over een smalle voetbrug, 100m hangend boven de El Chorro kloof, waar de Guadalhorce rivier doorheen stroomt.

Panorama van de El Chorro kloofHangbrug boven de El Chorro kloof Voetbrug boven de El Chorro kloof

Oorspronkelijk was het geconstrueerd als een smalle, houten pad naar de hydro electr. power plant in 1920 en was gekend als gevaarlijk.

Panorama van de El Chorro kloof Voetbrug boven de El Chorro kloof Voetbrug boven de El Chorro kloof Geke, lopend over de hangbrug boven de kloof

Om het toerist bestendig te maken is er een nieuwe, veiliger voetbrug geconstrueerd direct boven het oorspronkelijk pad. Echter, het pad blijft spectaculair, even smal en minder  geschikt voor mensen met hoogtevrees.

De wandeltocht eindigt 3hr later in het dorp aan de Z-kant van de kloof en we worden met de bus naar het startpunt of camping gebracht.

Het was een spectaculaire wandeling en zeer de moeite waard.

1. Joke:
    29 februari 2024
    Vonden wij ook!!!
  2. Wies Luijten:
    1 maart 2024
    Wooooow. Ik was er zelf nog niet, maar heb al vaker deze schitterende foto’s voorbij zien komen. Als ik ooit nog kom op de Caminito del Rey, dan denk ik dat ik tot tranen toe geroerd zal zijn.
  3. Marga en Kees Hagenaars:
    1 maart 2024
    Dat is zeker een spannende wandeling, met mooie uitzichten als resultaat.
    Het doet me overigens wel goed om te zien dat in Spanje niet alle waterreservoirs zo angstig laag staan zoals enkele weken geleden op TV was te zien.

Jouw reactie