23Mar: Tafraoute - Taliouine

24 maart 2024 - Taliouine, Marokko

Vandaag rijden we via de R104 en R106 naar Taliouine, hét saffraanstadje van Marokko.

We verheugen ons op deze rit door de landschappelijk zeer mooie anti-atlas ge bergte en langs oude Berber nederzettingen.

Anti-atlas in vele tinten'en pierre' dorp in de heuvels

Geleidelijk stijgen we naar 1850m, met gelijktijdig dalende temp naar 13°. De valleien zijn vruchtbaar (water!) met kleine graanpercelen en vele olijf-en  amandelbomen, die inmiddels volhangen met nog onrijpe amandelen.

Vruchtbare valleiTerrassen met graan en saffraan

Sommige hellingen zijn terrasvormig aangelegd voor de productie vh kostbare saffraan (2 gr=€5). We zien dat de groene saffraanplantjes inmiddels boven de aarde uitkomen. De bloei is in de zomer en de oogst vanaf Oct.

Meestal hebben deze Berber dorpen nog een gemeenschappelijke put. We zien 2 vrouwen water uit de put halen.

2 vrouwen halen water uit de put

Uitzicht op de anti-atlas

De oude nederzettingen, gebouwd op de hellingen met de natuurlijke steen uit de omgeving, gaan geheel op in het landschap. De kale bergen geven vele tinten, afhankelijk van hoe de zon erop schijnt. Na Irherm wordt de R106 slechter met afgekalfde randen en soms weggeslagen wegdelen, dat we kunnen omzeilen met omleidingen. Echter, de weg is veilig.

lemen dorp in de heuvelsanti-atlas in mooie tinten

Later hoorden we dat de slechte staat vd weg te wijten is ad slechte kwaliteit vh wegdek en de regens.

De valleien bij Taliouine zijn zeer vruchtbaar  met diverse fruitbomen en saffraan. Ook is het inmiddels weer 23°.

We overnachten op camping Toubkal, dat een prachtig uitzicht heeft op de groene vallei.

Uitzicht op de valleiUitzicht op de vallei van Taliouine

1. Wies Luijten:
    24 maart 2024
    Wat een afwisseling in dat bruine landschap. Erg mooi
  2. Marianne en Ank:
    24 maart 2024
    Prachtig al die kleuren in de bergen en wat een mooie camping plek met dat uitzicht. Heimwee!

Jouw reactie