20Mar: Icht - Aoukerda

21 maart 2024 - Aoukerda, Marokko

Abdellah, de camping beheerder, komt uit Icht. Het dorp heeft 200 inwoners en bestaat voor een deel uit een ondergrondse dorp, waar de mensen vroeger (gedeeltelijk) woonden om aan de zomerse hitte te ontsnappen. Er wonen nog 5 gezinnen ondergronds  waarvan 2 permanent.

Dorp Ichtvrouw uit IchtDorp Icht

Abdellah leidt ons rond en via de palmen tuinen en kasbah komen we in het ondergrondse dorp. Door donkere gangen wandelend, komen we in het huis van zijn grootvader. Deze man had 2 vrouwen, die op hun eigen verdieping woonden met hun kinderen. (Rijkere moslims mogen max. 4 vrouwen hebben) en werd er gekookt dmv kleiovens. De eenvoudige gebedsruimte was ook ondergronds.

Icht: steeg in ondergrondse dorpOndergronds huis met 3 verdiepingen

ondergrondse huizen vd huidige bewoners

Icht: Bidruimte met iwan, gericht nr Oost

De inwoners leven van de landbouw. De tuinen worden geïrrigeerd via kanaaltjes en verdeeld via dammetjes.

Icht: Irrigatiekanaal in de oaseOase en tuin

Het is een interessante rondleiding en goed om te weten hoe de mensen overleven in kleine afgelegen Marokkaanse gemeenschappen met totale afwezigheid van luxe. Zijn ze daarom minder gelukkig? We weten van al onze reizen dat geluk niet zit in materieel bezit.

Voordat we wegrijden nemen we nog een verkoelende duik in het zwembad van de camping.

Camping Icht: Geke in zwembadAnti-Atlas en oase langs R107Anti-Atlas langs R107

Alweer rijden we een prachtige route (R107) met vele haarspeldbochten en steile hellingen door de anti-atlas gebergte en slaan af naar het gehucht Aoukerda. Over een geasfalteerde weg, maar tot 2020 onverhard, rijden we de canyon in.  Deze canyon wordt de Grand Canyon van Marokko genoemd. Inderdaad, het heeft gelijkenis: Ruig en hoge verticale rotsen. Een rots heeft een groot gat, door de natuur gevormd. Bizar!

Grand Canyon v Marokko naar AouderkaGat in de rots vd Grand CanyonGeke in gesprek met bewoner van Aouderka

Op het eind vd canyon is er het dorpje Aoukerda. Een oude arabisch sprekende man, leidt ons spontaan rond. Zonder deze oude krasse man, hadden we niet de mooie wandeling door de kloof kunnen doen.

Doorgang in rotsDe dorpeling: onze gids

We lopen de kloof in via een grot dat dwars door een heuvel heen gaat. De kloof is een prachtig begroeide oase van palmen, olijfbomen en granaatappelbomen. Verrassend, zo'n paradijs. Ruim een uur hebben we in de kloof gewandeld met deze man. Het dorp heeft nog 40 inwoners, 9 kinderen en een schooltje. We betalen de man en de kinderen krijgen snoep van ons.

Oaseoase van AoukerdaGeke in de oase

2 vrouwen uit Aoukerda

We mogen overnachten bij de ingang van het dorp. Het is een fantastische wildcamp in deze kloof. Het is koud buiten; we bivakkeren tenslotte op 1100m hoogte.

De camperplaats in avondzonCP Aoukerda in de avond

1. Erna en Koos:
    21 maart 2024
    Verbazingwekkende cultuur, schril contrast met onze woonwereld toch. Geweldig om zo rondgeleid te worden en meer te weten te komen.
    Jonges wat weer een mooi avontuur onder de zon.👌
  2. Anne van den Berg:
    21 maart 2024
    Jullie beleven zo een prachtige dag
  3. Lucas:
    21 maart 2024
    Weer een super ervaring waardoor wij op afstand kunnen meegenieten.
    Graag doorgaan met deze succinte beschrijvingen met fraaie fotos
  4. Yoran en Eden:
    21 maart 2024
    Heel speciaal deze woningen in de rotsen. We zien inderdaad de gelijkenis met de Grand Canyon!
  5. Marianne en Ank:
    21 maart 2024
    Prachtige foto’s en wat een juweeltje. Marokko heeft veel mooie stukken. Deze canyon is heel mooi met al die steenvormen

Jouw reactie