10Mar: Ounagha - Taghazout

12 maart 2024 - Taghazout, Marokko

Het weer is regenachtig bij het opstaan. Na het ontbijt rijden we naar Had-Draa, waar 's Zondags een grote, authentieke vee/groente/fruit markt wordt gehouden. Er komen hier weinig toeristen, merken we. De markt  is nog een echte mannen aangelegenheid van plaatselijke boeren. Ze zijn vrouwen op de markt niet gewend, hetgeen zich uit in stug doorlopen in de modder wanneer Geke wil passeren.

Helaas regent het nu onophoudelijk, waardoor alles verandert in een modderpoel. Bestrating is er niet. Maar, wat kan ons het schelen: Het is een belevenis om deze markt mee te maken!

Had-Draa: weekmarkt

We bezoeken eerst de veemarkt waar schapen, geiten en koeien worden verhandeld. Het is één grote modderpoel en poep van de beesten. De verkochte beesten worden in een handkar verplaatst of meegesleurd door de koper. Dierenactivisten zouden hier veel werk hebben!

Had-Draa: veemarktHad-Draa: weekmarkt Had-Draa: weekmarkt-verbranden botten

We lopen naar een andere deel vd markt om fruit en groente te kopen. De prijzen zijn een fractie van die bij ons (bv 1kg mandaranijnen= 40 cent, 1bos bietjes=20 cent).

Had-Draa: weekmarkt

We zien dat iemand met een gasbrander de botten en kop ve koe zwart brandt: Ik vraag waar dit voor is: Het is om te eten, wordt er gezegd. Ieder zijn smaak!

We kopen warm, vers gebakken brood op de markt en daarna rijden we Z richting Taghazout.

We volgen de kustweg omdat het leuk rijden is langs de Atl. Oceaan. Al snel gaat de geplaveide weg over in gravel van soms grote stenen. Maar, we zijn gravel wel gewend en genieten vd mooie uitzichten. Na ca 30km lang schudden en rammelen komen we weer in de bewoonde wereld.

Gravelroad richting ImsouaneGravelroad richting ImsouaneAchterland vd kust bij Imousame

Onderweg zien we vnl argannoot bomen. De argannoten zitten al aan de bomen, maar zijn pas rijp in Oct, Nov. De geiten zijn er dol op en klimmen in de arganbomen.

Oude Argannoten boomArgannoot Geit in een arganboomgeiten in een arganboom

Het laatste traject rijden we vlak langs de Atl. Oceaan. Beneden ons zien we de hoge golven beuken op de lege  zandstranden. De zee blijft ons fascineren.

Atl Oceaan bij ImsouaneBranding vanaf N1 na Imsouane

Eind vd middag komen we aan op de camping Terre d'Ocean in Tamaghzout. Hier zijn we geweest in 2021. Het is er druk, maar nog wel voldoende plaats. Marokko is zeer populair bij Franse camperaars, waarvan sommigen overwinteren.

1. Marianne en Ank:
    13 maart 2024
    Oh ja die heerlijke camping met uitzicht boven de zee! En wat een mooie beelden van de oceaan.

Jouw reactie