20Juni: Mánárbakki - Húsavik - Ásbyrgi

22 juni 2023 - Reykjahlíð, IJsland

Vanwege het goede weer hadden we ons 2 dagen eerder ingeschreven om vandaag een boottocht walvisspotten te doen vanuit Húsavik.

Helaas is het weer verslechterd: 6° en wat meer wind. Maar, nu we er toch zijn: Doen! Gelukkig worden er zeilpakken uitgereikt die ons enigszins zullen warm houden.

Wim aan het walvis spottenGeke kijkend naar walvissen

Op een omgebouwde vissersboot varen we gedurende 3hr in de baai op zoek naar bultruggen en andere walvissen.  Het is een gebied vol met kril en daarom 'walvis' zeker.

Er wordt een volwassen bultrug gespot dat veelvuldig wordt gefotografeerd. (Een bultrug weegt ~30ton,  L=~15m en wordt ~50jr)

Duikende bultrugStaartvin van een bultrug

Terugvarend neemt de wind toe, het miezert en het is nu echt koud: 4° met wind uit N.

De haven van Húsavik binnenvarend

Opwarmen in de camper is nodig voordat we gaan rijden via Rte 85 naar de camping in Ásbyrgi, het beginpunt van het Jökulságljúfur Nat. park. (De IJslandse taal heeft veel tongbrekers!)

We bezoeken het visitor centre en daarna installeren we ons.

Camping Ásbyrgi

Het blijft regenen, maar geen nood. Geke heeft aan alles gedacht; de warme kruiken worden in bed gelegd😀. We slapen dan ook heerlijk.

1. Erna en Koos:
    22 juni 2023
    Jôh...wat een verrassend land. En wat een heel andere belevenissen dan de vorige reis. Het tegenovergestelde qua natuur en temperatuur.
    We lezen hier net dat IJsland de walvisvaart beëindigd, de kans om er 1 te spotten wordt dan misschien wel groter. We genieten van jullie mooie foto's en het reisverslag. Fijne tijd nog!
  2. Marianne en Ank:
    22 juni 2023
    Oh en wild water zou ik vreselijk ziek zijn geworden. Ik heb geen zeebenen.
    Maar enorme beesten 15 meter lang!!!
    Hoop voor jullie dat het weer weer opklaart.
  3. Wies Luijten:
    22 juni 2023
    Brrr, wat een kou. Maar je moet er wat voor over hebben wil je wat zien. En zo‘n bultrug van dichtbij te zien lijkt me geweldig. Veel plezier verder.