21Juni: Ásbergi - Reykjahlíð

23 juni 2023 - Reykjahlíð, IJsland

Vandaag gaan we het Jökulságljúfur Nat. park verkennen. Het wordt een dag met het zien van watervallen. De woeste 'Jökulsá á Fjöllum' rivier stroomt door de canyon. Deze rivier heeft zijn bron als smeltwater op de gletsjer Vatnajökull en stroomt vervolgens door de vlakte van Holuhraun de Atl. Oceaan in.

Eerst gaan we vanuit de camping wandelen op de klif langs de rand van de canyon. Het werd gevormd door een enorme massa ijs en smeltwater dat zich met een onvoorstelbare kracht een weg zocht door de rotsen.

Ásbyrgi canyonAsbyrgi canyon vanuit de klif

Hierna rijden we via Rte 682 de canyon in. De 1e stop laat ons 2 reusachtige pilaren zien van gestold lava, andere rotsen en de snelstromende rivier. Indrukwekkende natuur. We praten met een gepensioneerd Frans koppel dat een mooie, grote robuste 4x4 heeft. Ze wonen erin en willen de wereld rond.

De 2 pilaren (Karl en Kerling) van gestold lavaOverzicht rivier en rotsen

De volgende stop zien we de waterval Réttarfoss, dat zich door de canyon perst.

Réttarfoss in de Jökulsá á Fjöllum rivier

Vervolgens zien we een nog grotere waterval, de Hafragilsfoss.

Havragilsfoss in de Jökulsá á Fjöllum rivier

Hierna zien we de grootste waterval van IJsland: Dettifoss. We lopen op de klif en zien 45m beneden ons de 100m brede waterval. We worden nat van het sproeiwater. Een enorme watermassa!

Dettifoss in de Jökulsá á Fjöllum rivierDettifoss met sproeiregenDettifoss

Er is nog één te zien: de Selfoss. We hebben daar een leuk gesprek met 2 Amerikaanse koppels van onze leeftijd.

Selfoss in de Jökulsá á Fjöllum rivier

Moe van de vele indrukken rijden we naar de camping in Reykjahlíð, aan het meer 'Myvatn'. Het betekent muggen meer. Echter, er zijn geen muggen vandaag; te koud (7°).

We hebben een magnifiek uitzicht op Myvatn en omgeving.

Uitzicht op Myvatn

1. Wies Luijten:
    Wooooow. Wat indrukwekkend.
  2. Yoran en Eden:
    23 juni 2023
    Wat een prachtige zichten! Zelfs bewolkt is het ongelooflijk.
  3. Samira:
    Wauw !
    Mooi 🤩
  4. Leen en Jacky:
    23 juni 2023
    Wat is IJsland prachtig. Ik wist niet dat dat land zo mooi en spectaculair is .
  5. Marianne en Ank:
    23 juni 2023
    Indrukwekkend. Nieuw-Zeeland kan met IJsland concurreren qua natuurfenomenen en natuurlijk America maar daar rij je alleen heel veel kilometers . Prachtig gebied ! Alles heel dichtbij. Heel veel water itt jullie vorige reis
  6. San:
    23 juni 2023
    Prachtig hè. Toen wij bij Dettifoss waren was het ook nat, van boven en beneden.
  7. Anne van den Berg:
    23 juni 2023
    Misschien heb je de vulkanische gevolgen gezien langs weg nr 1 op weg naar Reykjahlíð? De vele kleuren van de grond. Wij liepen hier rond in 2006 bij 25 graden en volop zon. Van Reykjahlíð maakten wij een excursie naar de Askja-krater in centraal IJsland. Veel plezier