20-25Juli: Seyðisfjörður (IS) - Törshavn (Faroër) - Hirtshals (DK)

25 juli 2023 - Hirtshals, Denemarken

Na 5 weken IJsland rest ons nog één nieuwe, korte uitdaging: een 3-daagse tussenstop op de Faroër eilanden.

20 Juli:

We rijden op tijd naar de haven van Seyðisfjörður ivm de te verwachten drukte. Inderdaad, bij aankomst staat er al een behoorlijke rij. Al snel is de ferry in zicht.

Seyðisfjörður: wachten in de rijSeyðisfjörður: De ferry komt eraan

De mede passagiers moeten uit de auto en worden met een shuttle naar het schip gebracht.

Seyðisfjörður: de ferry op

Om 11:15 gaan de trossen los en het schip zet koers naar Törshavn. Na het avondeten gaan we vroeg slapen, want om 02:00 moeten we de hut uit ivm aankomst om 03:00 in Törshavn.

21Juli:

Om 03:00 ligt het schip vast en wordt direct begonnen met het debarkeren. Wat ons direct opvalt: het is weer enige uren donker!

Via iOverlander, vinden we een afgelegen parking ad rand van Törshavn met uitzicht op de stad en haven beneden ons. Nog snel een nachtfoto vd stad en haven (de ferry is er nog) en daarna duiken we ons bed in.

Törshavn 's nachts

We slapen tot 08:30, waarna ons avontuur op de Faroër eilanden kan beginnen.

Faroe heeft ca 53.000 inwoners,  verdeeld over 17 bewoonde eilanden, waarvan 4 via onderzeese toltunnels (langste 11.2km met zelfs een rotonde) met elkaar zijn verbonden. De anderen zijn bereikbaar via ferry en helicopter! Faroe is een autonoom onderdeel van Denemarken en is welvarend.

We rijden eerst naar het eiland Borðoy via 2 onderzeese toltunnels. Indrukwekkend is de gekleurde rotonde in de tunnel.

Rotonde in onderzeese tunnel tussen Esturoy en Streymoy

We ontdekken dat op Borðoy de berg tunnel 1-baans is en 3.1m hoog: Te riskant voor onze camper. We keren om en verkennen Kunoy en Eysturoy. De hellingen zijn zeer steil, groen, maar boomloos. Regelmatig zien we watervallen, niet in de orde van grootte van IJsland, maar toch!

FjordWaterval op Eysturoy

De huizen in de dorpjes zijn vrolijk gekleurd, waarvan sommige met daken van turf en gras. Het geheel straalt een knusse, Scandinavische sfeer uit. En we hebben geluk: De hele dag is het redelijk mooi weer en er is weinig wind.

Leirvik: haven met gekleurde huizen (Eysturoy)Norðragøta (Eysturoy): Oude huizen

Op het uiterste Z-punt vh eiland Eysturoy in Æduvik vinden we een kleine camping, met wifi en uitzicht op zee.

Æduvik camping: uitzicht op zee

22Juli:

Er is vandaag zalmmarkt in Glyvrar op Eysturoy. Er zijn artisanale activiteiten, rommelmarkt en buiten BBQ stands met gegrilde zalm.

Zalmmarkt in Glyvrar (Eysturoy)

Er is ook opendag bij Bakkafrost HQ (2e grootste zalmkweker ter wereld). Het proces wordt uitgelegd en we mogen aan boord ve high-tech schip dat zalm verzamelt uit de viskooien in de fjorden. In de HQ zijn er vele heerlijke zalmsnacks voor de bezoekers met leuke muziek en country band. Niets lekkerder dan verse zalm!

Glyvrar: Bezochte schip van Bakkafrost

In de middag verkennen we verder Eysturoy. We kamperen ad N-kant in Gjögv. Via een 1-baans weg  met uitwijk voor tegenliggers zien we in de diepte het dorpje Funningur.

Uitzicht op Funningur, fjord Funningsfjørður vanaf Rte60

We moeten de steile heuvel over (500m) om Gjögv te bereiken. Het is mistig ivm de lage bewolking. Afdalend rijden we een smalle vallei in waar ah einde het idyllisch gelegen dorpje Gjögv ligt aan een baai. We hebben uitzicht op zee en het eiland Kalsoy.

Vallei van Rte60 naar GjögvGjögv (Eysturoy)

23Juli:

Streymoy is het laatste eiland dat we gaan bezoeken, maar eerst lopen we vanaf de camping naar de hoge klif voor ons. Daar boven moeten papagaaiduikers en stormvogels zijn. Ze zijn er; Leuk, de laatste dag op Faroe af te sluiten met het zien van de mooie papagaaiduikers. Het uitzicht vanaf de klif is fantastisch. De lucht is helder en de toppen rondom ons zijn vrij van wolken. Het dorpje ligt 25m boven zee en heeft daarom een botenhelling.

Stormvogels op de klif bij GjögvPapagaaiduiker op de klif bij GjögvGjögv: botenhellingPanorama van Gjögv en baaiPanorama van Gjögv, Kalsoy en de fjord

Na een douche en koffie rijden we richting Eiði en blijven op hoogte op de 1-baans weg. We zien de 2 rotsen Rinsin en Kellingin, Faroërse schapen en passeren de hoogste waterval (Fossa) van Faroër (140m).

Risin en Kellingin vanaf Rte61 (Eysturoy)Waterval Fossa op Rte54 (Streymoy)

De afstanden tussen de dorpen zijn kort en gemakkelijk te bereiken. We rijden daarna naar het idyllische dorp Tjörnuvik, gelegen aan een mooie baai met het paarse wier en lavastrand. Vanaf hier hebben we een andere zicht op de 2 rotsen Rinsin en Kellingin.

Achterland van Tjörnuvik (Streymoy)Strand van TjörnuvikRinsin en Kellingin vanaf Tjørnuvik (Streymoy)

Vervolgens rijden we via een 1-baans weg door de vallei naar Saksun, vroeger te bereiken via zee, maar nu te veel verzand. Tenslotte bezoeken we nog Westmanna, einde van Rte21.

Baai van Saksun (Streymoy)kerkje van Saksun (Streymoy)Mosgroene vallei bij Saksun (Streymoy)

Richting Törshavn zijn veel autos gestopt: Er is een walvis gesignaleerd in de fjord. Helaas, we zijn iets te laat maar de rug vd walvis is nog zichtbaar.

We vinden een parkeerplek voor het avondeten en rijden daarna naar de haven. Het embarkeren gaat snel en we varen om 23:30 de haven uit.

Törshavn bij avond

Ondanks het korte verblijf op de Faroër hebben we een redelijke indruk gekregen: Zeer groen, steile hellingen, welvarend, modern, vrolijke stijl vd huizen als tegenwicht vh vaak sombere weer en vriendelijke mensen.

24Juli:

We slapen lang. Met een kleine deining vh schip brengen we de dag lezend door in het gezellige dagverblijf met koffie en een biertje. We passeren dichtbij de Shetland eilanden.

's Avonds genieten we ve heerlijke buffet.

25Juli:

Om 09:30 zijn we in Hirtshals (DK) en wordt er direct gedebarkeerd.

1. Marianne en Ank:
    23 juli 2023
    Wij moeten hier net als jullie gaan afkicken van al het moois. En iedere ochtend bij het wakker worden een nieuw verhaal.
    Oh gelukkig was de hoogte van de tunnel aangegeven . Brrr!!
    Nog mooie dagen dank jullie wel
  2. Leen en Jacky:
    29 juli 2023
    Gisteren schreven we dat we de reis naar IJsland nu ook nog willen doen.. correctie : dat wordt Ijsland plus de Faroëeilanden 😄
  3. Geke en Wim:
    29 juli 2023
    Hallo Jacky, Leen,
    Leuk dat we jullie enthousiast hebben gemaakt. Het is er fantastisch.
    Nu eerst genieten van juli reis: Griekenland, Turkije.
    We zullen jullie Polarsteps lezen.
    Goede reis.