20Juli: Terugblik Camperreis IJsland

21 juli 2023 - Seydisfjordur, IJsland

Onze 5 weken camperreis in IJsland is ten einde. We hebben er intens van genoten. De natuur is spectaculair, uniek en zeer gevarieerd, zowel de woeste kusten als het desolate binnenland. Dit prachtige eiland heeft een diepe en onvergetelijke indruk op ons gemaakt en we bevelen het ten zeerste aan.

We hadden ons ingelezen en een planning gemaakt. Dit heeft geholpen dat we het meeste hebben kunnen zien gedurende 5 weken en ca.  5300 afgelegde kms.

Het meest avontuurlijke en verrassende ligt echter verscholen in het desolate, spectaculaire binnenland en het ontdekken van de mooiste verborgen plekjes, waar we dankzij onze 4x4 hebben kunnen komen. Een grote meerwaarde!

Vwb het weer mogen we zeer tevreden zijn: Waar Z-Europa zucht onder de zoveelste hittegolf met nieuwe records, hadden we enkele dagen uitschieters van 24° en 4°, maar meestal 10°-13°. Wind is er altijd dat de gevoelstemp naar beneden trekt. We hadden slechts 2 halve regendagen van de 35 dagen. Het weer werd positief beinvloed doordat we de juiste keuzes hadden gemaakt vwb de te rijden route.

De lokale bevolking spreekt goed Engels en we hadden contact met sommige IJslanders op campings. We hebben gesproken over de levensstandaard. Ze beaamden dat de producten, huizen, duur voor hun zijn geworden.

IJsland is zeer proper en een voorbeeld voor Europese landen: Nergens afval langs de openbare weg. Alle dorpen en stadjes zien er welvarend uit. Bijna ieder dorp heeft een indoor zwembad en speeltuin voor de kinderen. Veel jeugd werkt gedurende de 3 maanden zomervakantie in supermarkt of bij  publieke diensten.

1. Anne van den Berg:
    21 juli 2023
    Oké, blij dat jullie ons enthousiasme delen over IJsland. Jullie hebben ongeveer dezelfde rondrit gemaakt als wij, al begonnen wij vanuit Keflavik. Wij hebben wel Reykjavik bezocht en daar IJslanders ontmoet die in Nederland hadden gewoond.
  2. Marianne en Ank:
    21 juli 2023
    Wij hebben meegenoten van jullie mooie reis. Wij hadden destijds geen 4 maal 4 dus veel minder gezien. Maar inderdaad kwa natuur een spectaculair land.
  3. Wies Luijten:
    22 juli 2023
    Alle foto’s en reisverslagen waren indrukwekkend. Weer een vakantie met mooie herinneringen om op terug te kijken.
  4. Mirjam:
    22 juli 2023
    Heerlijk meegenoten van al jullie mooie avonturen. Mooie inspiratie voor ons. Dankjewel hiervoor.
  5. Leen en Jacky:
    23 juli 2023
    Zo, wij zijn terug van Spitsbergen en zijn al jullie verhalen aan het lezen.
    5 weken IJsland, wat een magnifieke reis hebben jullie meegemaakt. Deze reis willen wij ook nog doen en we beseffen nu dat we een 4x4 nodig hebben - wat onze camper niet is - we gaan moeten nadenken hoe we dat gaan doen !!