19Juni: Raufarhöfn - Mánárbakki

21 juni 2023 - Tjörneshreppur, IJsland

De wind is gedraaid en het is nu gevoelig kouder (10°) geworden. We kunnen nog noordelijker, waar de Poolcirkel IJsland nagenoeg raakt. Nu we toch zo dichtbij zijn is het leuk om dit punt - Hraunhafnartangi - mee te pikken. We rijden de onverharde Rte870, de kustlijn volgend. Hier is veel beschermd gebied voor de eidereenden.

Close op eidereenden

Voor de rest, gras met schapen, veel vogels en een enkele boerderij.

Scholekster paarTureluurWilde zwanen met jongen

We parkeren de auto en lopen naar de vuurtoren en de Atl. Oceaan voor ons. Een fotoshot en weer terug.

Vuurtoren bij Noordelijkste punt van IJslandNoordelijkste punt van IJsland

We rijden de Rte780 verder in W richting naar de rode kliffen van Rauðinúpur, bij Núpskatla. Daar moeten veel soorten zeevogels zijn. We parkeren de auto en onmiddellijk worden we weer belaagd door de Noordse sterns, die in de velden rondom aan het broeden zijn.

Broedende Noordse stern

We naderen de rood uitziende kliffen en horen al van afstand vogelherrie. We zien 2 grote rotsen bewoond door diverse zeevogels: Bovenop de Jan-van-Genten, midden de meeuwen, onderaan de zeekoeten en alken. Ook zien we weer vele papagaaiduikers. We zijn geen fanatieke vogelaars, maar worden heel blij van deze prachtige natuur.

Rode kliffen van RauðinúpurRauðinúpur: Rotsen met zeevogelsRauðinúpur: AlkenRauðinúpur: Zeekoeten

Rauðinúpur: Jan-van-Genten

Rauðinúpur: Papagaaiduikers op een rots

De mooie Rte780 gaat door tot aan Kopasker, waar we het drinkwater bijvullen.

Uitzicht op de kust vanaf RauðinúpurLandschap Rte870 aan de Atl Oceaan

Bij Kopasker moeten zeehonden zijn. Helaas, we zien geen enkele. Op andere plekken zullen we ze wel gaan zien.

We volgen de Rte85 en doorkruisen een vlak gebied (Kelduhverfi) met lege brede, gitzwarte lavastranden en velden met lupinen. Heel bijzonder.

Rte85 met lavastrand en lupinen

Tenslotte komen we aan in Mánárbakki, een mooie, goed uitgeruste camperplaats aan zee. De temp gaat naar 6°.

Mánábakki: Camping N66.12°

1. Marianne en Ank:
    Bijzonder al die vogels!
    Ja jullie waren voor IJsland verwend met het weer tot nu toe maar veel verschil in de lucht/wolken mist geeft ook mooie sferen en mooie foto’s
  2. Wies Luijten:
    21 juni 2023
    Wat een prachtige natuur. En wat een temperatuur verschil met de vorige camperreis
  3. Anne van den Berg:
    21 juni 2023
    Mooi hoor, wij komen met jullie verhaal helemaal in de stemming. Ten noorden van IJsland is de Noordelijke IJszee, soms in de winter met ijs.
    Om je te wapenen tegen aanvallen van vogels, is het raadzaam om een stok achter je hoofd in je kraag te steken. Dan moeten ze hoger over vliegen.
    Die temperatuur herkennen wij ook wel🥶
  4. Wim en geke.:
    21 juni 2023
    Ja,wij zwaaien met onze nordic walking stick.Soms hebben mensen er een theedoek of een sjaal eraan gebonden.😀
  5. Karen, Yacine & Jayden:
    21 juni 2023
    Hele mooie natuur ! Het is genieten van jullie prachtige verhalen en foto's!
    Door op Google maps ook een beetje te volgen waar jullie langsrijden zag ik na Hraunhafnartangi ook Skinnalón farm staan, zijn jullie daar ook gestopt?
    Geniet ervan samen, wij doen dat ook op afstand!
    Dikke kus
  6. San: