18Juni: Þórshöfn - Langanes - Raufarhöfn

20 juni 2023 - Tjörnes, IJsland

Volgens onze info is er een grote Jan-van-Genten kolonie op het eind van het Langanes schiereiland. Het is te bereiken via Rte869, een onverharde weg, ooit aangelegd door de USA voor de installatie van een militair radarsysteem, dat nu niet meer wordt gebruikt.

De 25km onverharde weg is redelijk tot slecht (wasbord), maar het zien van deze mooie vogels wint het van een slechte behandeling van de camper.

Langanes: Onverharde Rte 869 naar vogelkolonieRte869 op Langanes

De weg loopt parallel met het strand van keien, lavazand en veel drijfhout, meegevoerd met de stroming vanuit Siberie. We verzamelen een paar stukken mooi gevormd hout. Ook gaan 3 kleine aangespoelde boeien mee in de camper als souvenir.

Siberisch drijfhout op kust LanganesSiberisch drijfhout strand van Langanes

Bij het naderen van de kolonie, komen er mistvlagen opzetten vanuit zee. De temp daalt naar ca 12°. Dit is even wennen, maar dit hoort bij IJsland.

Mistvlagen aan kust bij vogel kolonie

We zien eerst een rots, vol met zeekoeten en alken met bijbehorende herrie.

Langanes: Alken op hoge rotskust Alken of zeekoeten?

Een km verder is er de 2e rots, overvol met Jan-van-Genten. Vanaf het platform boven zee is het geweldig om te zien en horen hoe deze vogels in zee duiken voor een visje om daarna te landen op een smalle hoge rots te midden van duizenden soortgenoten.

Platform voor uitzicht op vogel kolonie

Grote kolonie Jan-van-GentenKolonie Jan-van-GentenClose up Jan-van-Genten

Dit is waarom we graag reizen. On-alledaagse uitdagingen aangaan die ons een 'wauw' gevoel geven en er toe doen!

Landschap aan Rte85

Hierna rijden we terug. Via Rte85 (Arctic Coast Way) en Rte874 en een mooi landschap komen we aan in Raufarhöfn op de camperplaats. Het is het meest noordelijk dorpje van IJsland. De Poolcirkel ligt slechts enkele kms verder N. Zou het daarom zijn waarom het nu gevoelig kouder is?

Haventje van Raufarhöfn

Op vraag van ons aan een IJslander hoe men hier hun brood verdient, blijkt dat de IJslanders werken als visser, op school, bank, etc. Polen, Roemenen en Bulgaren werken in de lokale visfabriek.

1. Marianne en Ank:
    20 juni 2023