17Juni: Svartiskögur - Þórshöfn

18 juni 2023 - Raufarhöfn, IJsland

Vandaag is het onafhankelijkheidsdag, een nationale feestdag ter viering van het uitroepen van de republiek IJsland op 17Juni 1944. Afscheiding van Denemarken werd een feit.

Camping Svartiskógur: Ontbijt

Het is warm in Svartiskógur en we ontbijten buiten. Hierna vervolgen we de onverharde Rte 917 en moeten de berg over van het schiereiland; De onverharde weg is steil (15%), maar de 4x4 heeft er geen moeite mee.

Gravel Rte917

Uitzicht op de kust vanaf Rte917Omgeving van Rte917

Het uitzicht op de woeste kust vanaf Rte 917 is fenomenaal. De kust en zee is een paradijs voor de vele zeevogels. We zien eidereenden op het strand.

Rte917: Uitzicht op de rotskustRotskust langs Rte917Eidereenden op het strand langs Rte917

We stoppen bij een grote waterval. Stormvogels broeden op de steile rotswand naast de waterval.

Waterval langs Rte917 Broedende stormvogels op rots naast de waterval

In Vopnafjörður tanken we diesel (duur in IJsland). We zien een zojuist getrouwd paar fotoshots nemen voor de kerk.

Vopnafjörður: Trouwend paar voor de kerk

We vervolgen onze weg naar Bustarfell, één van de best bewaarde oude boerderijen van IJsland, gebouwd van  turf en hout. Vijf generaties van dezelfde familie hebben er gewoond tot 1966 en is nu een museum, ingericht met familie erfstukken. Heel leerzaam te weten hoe men hier vroeger woonde en leefde. We krijgen een goede uitleg en lopen door alle vertrekken.

Oude boerderij van Bustarfell2Oude boerderij van Bustarfell1äInterieur boerderij Bustarfell

Hierna vervolgen we via Rte 85 "(Arctic Coast Way" genoemd) naar Þórshöfn. Er staan slechts een paar campers op de camperplaats.

1. Wies Luijten:
    18 juni 2023
    Woooooow, wat een prachtige foto’s.
  2. Marianne en Ank:
    19 juni 2023
    En dan te bedenken dat wij die weg 15% ook gereden zijn …. Onverantwoord sneeuwde tii ook en ook nog .
  3. Marie et Jacques:
    19 juni 2023
    Merci pour ce petit bout de voyage avec vous.
    Très beau.....
    Bonne route