16Juni: Borgarfjörður - Svartiskógür

18 juni 2023 - Þórshöfn, IJsland

Voordat we vertrekken richting Vopnafjörður doen we een wandeling vanaf de camping naar de afgelegen baai Brúnavik. Onderweg zien we diverse soorten vogels, maar er zit één rotzak tussen.

Strandloper

Deze kleine vogels met een puntige, lange rode snavel voeren schijnaanvallen uit op onze hoofden. Als een straaljager duiken ze krijsend op ons af om vlakbij ons weer omhoog te vliegen. Het zijn Noordse sterns, die blijkbaar de nesten in het open veld verdedigen. Door een prachtige, woeste landschap en bloeiende rotsplantjes stijgen we geleidelijk om daarna weer af te dalen naar de baai Brúnavik.

Wandeling naar Brúnavik baai1Wandeling: uitzicht op Borgarfjörður baaiRozenkruidArctische, lijkend op steenbreek

Er ligt nog sneeuw hier en daar. Soms zien we losgelaten schapewol in het veld. De schapen worden blijkbaar niet geschoren; flarden van de vacht hangen nog aan het schapelichaam.

losgelaten schapewol

We naderen na 2.5 hr lopen, de Brúnavik baai.

Brúnavik baai in de verteBrúnavik baai

Op een rots aan deze mooie baai eten we onze boterhammen op. Later komt een Nedkoppel aanlopen die net als wij van mening zijn dat we een langere route hebben gelopen dan bedoeld.

Via een kortere route, met aanzienlijk steilere klim en afdaling (340m), lopen we terug naar het beginpunt. Het uitzicht op de Brúnavik baai is fantastisch!

uitzicht op Brúnivik baaiwandelend bij Brúnavik baai

We mogen met het Ned koppel terugrijden naar de camping. De wandeling was 16km ipv 12km, maar het was zeer de moeite waard.

uitzicht op Borgarfjörður baai

Na een douche besluiten we richting Vopnafjörður te rijden. We nemen een shortcut via de onverharde Rte 944 (een wasbord!) en de onverharde, maar betere Rte 917. We zien bij een guesthouse (in Svartiskógur), camping gelegenheid. We installeren ons met een aangename avond temp. We koken buiten op onze meegebrachte camping gaz.

Camping Svartiskógur (Rte 917)

Moe maar voldaan zoeken we vroeg in de avond ons bed op.

1. Yoran en Eden:
    18 juni 2023
    Prachtig! Ik ben erg blij dat jullie zo’n mooi weer hebben.
  2. Anne van den Berg:
    18 juni 2023
    Ja, de natuur verdedigt zich zelf op IJsland. Kijk ook uit dat je nooit tussen een lam en zijn moederschaap doorrijdt, want ze vliegen zo voor jouw auto langs. Hetzelfde geldt voor pony’s. Wij herbeleven onze tocht zo met jullie reisverhaal
  3. Wies Luijten:
    18 juni 2023
    Indrukwekkend. Het varen met goed eten en een vlakke zee is ook een geschenk
  4. Mark&Annet:
    18 juni 2023
    Mooi weer is bijzonder op IJsland. Dus ook dat pikken jullie mooi mee!
  5. Wies Luijten:
    Heel mooi 👍
  6. Marianne en Ank:
    18 juni 2023
    Oh wat is IJsland toch mooi en mooie foto’s.