15Juni: Seyðisfjörður - Borgarfjörður

16 juni 2023 - Borgarfjörður Eystri, IJsland

We zijn van boord. De betere temp. en meest zonnige deel van ijsland is het NO. We besluiten het reisplan om te gooien en eerst in het NO te beginnen ipv ZO.

Via Egilsstaðir, waar we boodschappen doen en ijslandse kronen tappen, rijden we via Rte93 en Rte94 naar de camperplaats in Borgarfjörður aan de kust.

Het lege landschap is woest, overal zijn watervallen, in de verte besneeuwde heuvels. Lupinen groeien hier veel. Ze zijn oorspronkelijk aangeplant om de grond bij elkaar te houden, opdat het smeltwater de grond niet wegspoelt. Ze verspreiden zichzelf over het land dmv uitzaaiing.

Onderweg richting Borgarfjörður

Bloeiende lupinen

Hier en daar zijn bossen dennebomen aangeplant (zoals ijsland vroeger was). Hier en daar zien we een boerderij in het lege landschap. ijsland is 6x Nederland met slechts 377.000 inwoners, waarvan 130.000 wonend in Reykjavik.

De 'Borgarfjörður' baai

We naderen de baai van Borgarfjörður en rijden eerst naar Hafnarholmi. Dit zijn rotsen waar veel papagaaiduikers en andere zeevogels (eidereenden en stormvogels)  moeten zijn. Verdomd, ze zijn er en zo van dichtbij te bewonderen.

Papagaaiduiker1

Jonge papagaaiduiker

Nestende stormvogelsPapagaaiduiker met visPapagaaiduiker3papagaaiduiker

Het zijn fotogenieke vogels met hun grappige vorm en prachtige kleuren. Af en toe zien we papagaaiduikers komen aanvliegen met visjes in hun bek. Het zijn uitstekende zwemmers en kunnen tot 60m diep duiken. De jongen zijn inmiddels groot. Op een dag in Aug. vliegen deze vogels de Atl. Oceaan op om de winter in het water door te brengen.

De 1e dag op ijsland en al zoveel natuur gezien!

Hierna rijden we de camperplaats op. In de loop van de middag wordt het drukker, maar de weide is groot genoeg om iedere camper voldoende ruimte te bieden en te staan waar men wil.

Camping Borgarfjörður

De middag brengen we buiten door in de zon en warmte. Toch heerlijk om de 1e dag op ijsland op deze manier te ervaren.

's Avonds beklimmen we een kleine heuvel tov de camping. Het uitzicht op de baai en camping is zeer mooi met het achtergrond decor van besneeuwde heuvels, glinsterend in de avondzon. Hier is geen luchtvervuiling en kunnen kms ver kijken.

Uitzicht op camping BorgarfjörðurUitzicht camping Borgarfjörður2

Daarna lopen we nog het dorpje in. De eerste bewoners woonden in kleine huizen opgebouwd uit turf en een dak bedekt met grond en mos. Dit geeft een goede isolatie.

Huis van turf en dak van mos

Veel ijslanders geloven in elfen en trollen. Het is een diep gewortelde traditie. Ook dit dorp heeft een pilaar met een uit hout gebeeldhouwde trollengezicht.

Houten Pilaar met een trol

1. Wies Luijten:
    17 juni 2023
    Een mooi begin van de vakantie in IJsland
  2. Albert en Riny:
    17 juni 2023
    Een goed begin is het halve werk!! Schitterende foto's van de vogels Wim!! En zo dichtbij. Daar zou ik ook wel even willen fotograferen.
  3. Anne van den Berg:
    17 juni 2023
    Er is zelfs een minister, die over de trollen gaat. De aanleg van weg nr.1 is op haar aanwijzing gewijzigd.
  4. Marianne en Ank:
    17 juni 2023
    Wat een verwennerij zo direct s ochtends in IJsland binnenvallen.
    Heerlijk. Hafnarholmi is in google maps een eiland?? IK volg op GM altijd waar jullie zitten maar mij lijkt dat jullie niet de hele zuidoever langs alle bezienswaardigheden gereden zijn. Het eiland ligt namelijk zuid-west??
    Wat betreft de papagaaiduikers. Wj waren er eerste weken van september en de vogels waren al weggevlogen. Hadden ons niet goed genoeg ingelezen. Wij zijn toen nog een onverharde weg in het noordoosten richt de kust gereden. Mocht officieel niet oei. v
  5. Geke en Wim:
    Hallo Marianne, Ank,
    Super dat jullie naar Alaska gaan. Huur je een camper?
    Afnaholmi ligt iets verder dan Borgarfjördur en is een rots op het eind van de weg. Ik zal de wegnummers vermelden in de dagelijkse blog, dan kun je de route beter volgen. Helaas wordt de route in de blog onnauwkeurig geregistreerd, zie ik.
    Jammer dat je de papagaaiduikers niet hebt gezien. Misschien nog een keer naar ijsland?
    groetjes van ons
  6. Mirjam:
    17 juni 2023
    Wat een cadeautje op de eerste dag die prachtige papegaaiduikers. Dat is genieten.
    Heb je ook een overzicht op de kaart van jullie route?
  7. Leen en Jacky:
    17 juni 2023
    Wat een mooie foto's van IJsland. En van de papegaaiduiker. Prachtige zichten en zo kilometers ver. Hoe speciaal is dat.
  8. Ineke:
    17 juni 2023
    Fijn dat jullie een rustige zee hadden met de overtocht. Wat een flitsend mooie start op IJsland en dan die papegaaiduikers -> wat zijn ze toch leuk en mooi!! 👍 Genieten dus!