16Juli: Fossardalur - Laugarfell

18 juli 2023 - Grund, IJsland

Het was een stormachtige en koude nacht (6°) in de vallei van Fossardalur.

Ipv Rte 1 te vervolgen langs de kust rijden we de highlands in naar Laugarfell. Langs Rte 939 zijn veel watervallen en een mooi uitzicht op de fjord van Berufjöður.

Steile rotsen en watetval op Rte 9394-traps cascade op Rte 939

Op Rte931 passeren  we de vallei van de brede rivier Lagarfljót, waar het grootste bos van IJsland is geplant (dennen en berken). Voor IJslandse begrippen is het een serieus bos.

Dan steigen we naar 750m en rijden door een desolaat, koud en winderig gebied, waar alleen schapen zich kunnen handhaven.

Omgeving Laugarfell

Hoogvlake bij Laugarfell

Laugarfell bestaat uit een hostel, 2 hot springs en parkeerplaats voor de camper. We mogen tegen betaling gebruik van de hot springs en douches.

Laugarfell: Parkeerplaats hostel

We zitten 1.5 hr in de hotspring van 38° en 0.5 h in die van 43° (iets te heet voor ons) . Heerlijk, als de wind je om de oren giert en het 4.5° is. We zijn daarna weer heerlijk doorgewarmd.

Laugarfell: kleine hotspringLaugarfell: grote hotspring

's Avonds drinken we een thee in de hostel. Als we naar bed gaan, waait het nog steeds zodanig hard dat de camper af en toe heen en weer gaat.

1. Marianne en Ank:
    18 juli 2023
    Zo wat een tegenstellingen in graden! In IJsland maak je het allemaal mee.
  2. Anne van den Berg:
    18 juli 2023
    Wat zullen jullie lekker geslapen hebben in je wiegje, heerlijk heen en weer.
    Zijn jullie daar ook bij een energie centrale? In 2006 zeiden ze dat die daar zou komen.
  3. Geke en Wim:
    18 juli 2023
    Jazeker, wordt vermeld 17Juli.
    De werken zijn begonnen in 2007 en sinds eind 2009 is het operationeel. Een gigantische klus. 2 rivieren zijn min of meer drooggevallen.
    De opgewekte Electriciteit wordt gebruikt voor de aluminium smelterij in Reyðarfjörður. Zijn we zojuist langs gereden.