17Juli: Laugarfell - Grund (Stuðlagil canyon)

19 juli 2023 - Grund, IJsland

Het bleef de hele nacht stormen (alweer). We staan op en sprinten (buiten 5°!) naar de hot springs; De snelste manier om warm te worden.

We zijn Noord van de gletscher Vatnajökull dat in de verte zichtbaar is (vandaar de kou).

Watervallen bij LaugarfellDe Vatnajökull gletscher in de verteBesneeuwde bergen vd Vatnajökull vanaf Rte F910

Over de hoogvlakte rijden we naar de Kárahnúkur dam en zijn reservoir, geconstrueerd in 2007-2009. Het levert hydro-electrische energie aan de aluminium smelterij in Reyðarfjörður. Deze Hydro Power plant is de grootste van IJsland.

Reservoir vd Kárahnúkur dam

Vanaf de weg over de 200m hoge dam zien we de imposante Dimmugljúfur canyon, met de bijna drooggevallen rivier Jökla.

Dimmugljúfur canyon bij de Kárahnúkur dam

We vervolgen Rte910 dat overgaat in de onverharde F910. We nemen de afslag dat leidt naar de parking van de machtige Hafrahvammagljúfur canyon.

Afslag naar de Hafrahvammagljúfur canyon

Route F910 (alleen 4x4)Het voetpad langs de Hafrahvammagljúfur canyon

We lopen over een smal voetpad dat parallel aan de canyon loopt. Het is een spectaculaire canyon met zijn 200m hoge rotsen en nauwe doorgang, uitgeslepen door de eens woeste rivier Jökla. De rivier is nu afgedamd en staat bijna droog.

Spectaculaire Hafrahvammagljúfur canyonDoorkijk op de Hafrahvammagljúfur canyonHafrahvammagljúfur canyon

We vervolgen F910 en zijn weer midden in de highlands. De besneeuwde bergen zijn nooit ver weg door de ontzettend heldere lucht. Bijzonder om een aantal uren door zo'n totaal desolaat landschap te rijden. De F routes zijn goed aangegeven.

Desolate hoogvlakte op Rte F910Vatnajökull in de verte op Rte F910Richtingborden vd F routes

Via de onverharde Rte 923 komen we uit in Grund, bij de parking/ camping van de Stuðlagil canyon.

Camping Stuðlagil canyon

De zon is weer teruggekeerd. Begin van de avond als de toeristen weg zijn dalen we de trappen af tot het platform dat boven de canyon hangt. Het geeft een prachtig uitzicht op de canyon met zijn natuurlijke basalt kolommen.

Stuðlagil canyon: Natuurlijke basaltkolommen

Platform boven de Stuðlagil canyon

Er kan worden afgedaald in de canyon via een andere route. Dat zullen we morgen gaan doen.

1. San:
    Prachtig die wanden. 1 bonk natuur dat land
  2. Wies Luijten:
    Prachtig, prachtig
  3. Anne van den Berg:
    19 juli 2023
    Ja, dit is een heel mooi natuurlijk gebied. Alles is van oorsprong vulkanisch. Voordat de Amerikanen naar de maan gingen, hebben ze hier geoefend.