15Juli: Haukafell - Fossardalur

16 juli 2023 - Waterfall Circle, IJsland

We nemen nog een fotoshot vd campsite van Haukafell en we vervolgen Rte 1 naar het Oosten, kijken nog even naar de Hoffellsjökull vanaf Rte 984.

camping HaukafellHoffellsjökull

We doen boodschappen in Höfn, een vissersstadje, bekend vd kreeftenvangst. In de supermarkt hangt een TV waar we live beelden zien vd eruptie vd Litli-Hrútur.

Vanaf de  baai van Höfn zien we de uitlopers van de Vatnajökull.

Baai van Höfn

Helaas is het gletscher museum tijdelijk gesloten.

Het is lunchtijd en eten vis en chips in het gezellige restaurant "Pakkhús".

Höfn: Restaurant Pakkhús

Rte 1 volgt de kustlijn met zijn fjorden en de gletscher Vatnajökull raakt uit zicht. De boeren halen de grasoogst binnen. De O-kust is weer anders dan de W-kust, maar ook zeer mooi.

Langs Rte1: binnenhalen grasoogstDe kust langs Rte 1Kust langs Rte 1 bij Hvalnes

De bruggen over de rivieren zijn bijna allemaal één-baans en de eerste die aankomt heeft voorrang.

Impressie Rte 1

Na een stop in Djúpivogur komen we aan in de Fossardalur campsite. Het ligt in een mooie vallei, 3km van Rte1.

Camping Fossardalur

We hebben wifi in de camper en dus kunnen we een keer TV kijken via de laptop en Telenet app: Het journaal en een detective. Leuk om af en toe TV te zien in "the middle of nowhere".

In de loop vd avond neemt de wind kracht toe tot storm en de temp daalt tot 6°.

1. Marianne en Ank:
    16 juli 2023
    Mooie luchten en laag hangende wolken . Ook dat is prachtig maar opeens erg lage temperatuur 6
  2. Anne van den Berg:
    16 juli 2023
    De oostkant is echt anders met zijn heuvels en dalen. Wij reden vanaf Höfn in de stromende regen noordwaarts. Maar het landschap is daar ook prachtig
  3. Yoran en Eden:
    17 juli 2023
    Geniet van de laatste dagen op dit prachtige eiland! Elke foto is ongelooflijk. Jullie zijn geen slechte fotografen, maar het landschap zal er echt wel met iets te maken hebben :-)
  4. Sabine:
    18 juli 2023
    Pakkus ! Excellent restaurant à Hofn !!!
    Nous y avons dîné, c'était délicieux !
    Profitez bien de votre voyage !