23-26Jun: Cappadocie (vervolg)

28 juni 2022 - GĂŒrĂŒn, Turkije

Wat een geluk.😀

Zondagmorgen voordat we onze tour gaan doen door Cappadocie, probeert Achmed, de campingeigenaar, een ballonvaart te regelen. Er zijn nog 2 plaatsen vrij voor Maandag! YESđŸ’Ș Het weer zal perfect zijn. We betalen vooruit en in jubelstemming beginnen we onze tour.

We gaan via Cavusin om de rotsformaties van 'Love' valley te zien. Zeer toepasselijke naam! Geke koopt een ansichtkaart als ...eh aandenken😇

Cappadocie: Love vallei (bij Zelve)

Via nog meer valleien met bizarre rotsformaties, komen we in Mustafapasa, het vroegere Sinasos in het Grieks.

Cappadocie: bizarre rotsen van ZelveCappadocieCappadocie

Tot 1923 hebben hier nl. Grieken gewoond. Door gedwongen uitruil (gaat om paar miljoen mensen!) van Griekse Turken, wonend in Griekenland en Turkse Grieken, wonend in Turkije in de jaren '20 is de plaatsnaam veranderd. Wat echter is gebleven is de typisch Griekse architectuur en decoraties van de huizen.

Mustafapasa (vroegere Griekse Sinasos)Mustafapasa (vroegere Sinasos)

We zien een hotel met kamers uitgehouwen in een grot. We vragen of we dit mogen zien. Ze vertelt dat ook haar grootouders waren gedeporteerd van Sinasos (nu Mustafapasa) naar Griekenland. Veel verdriet en heimwee.  etc.Tot 1923 leefden dus Grieks-orthodoxe Grieken met Moslims samen. Geen enkel issue!

Mustafapasa: Rotskamer in het hotel

Als nazaat is ze teruggekeerd naar Turkije en runt ze nu dit hotel. Wat een geschiedenis! We drinken er thee.

Hierna gaan we via diverse valleien met woningen deels geintegreerd in grotopeningen naar Derinkuyu, een ondergrondse stad.

Rotswoningen aan de rand van Cappadocie

Het bestaat uit grotwoningen, 18 verdiepingen uitgehouwen onder de grond en ca 2000 je oud. Een 55m diepe schacht diende als ventilatie. Ze werden gebruikt als schuilplaats tegen vijandige indringers, gebruikt tot in 1839 bij de invasie van het Egyptische leger. De gangen konden worden afgesloten dmv een cirkelvormige steen.

Veelal bukkend lopen we door een netwerk van tunnels, trappen en kamers. Heel bijzonder.

Derenkuyu: stenen afsluiting van de tunnelDerinkuyu: 55m diepe schacht in de ondergrondse stadDerinkuyu: ondergrondse stadDerinkuyu: woonruimte in ondergrondse stad

Terugkomend op de parkeerplaats, wachten ons een aantal oude vrouwen op, die proberen zelfgemaakte typische Cappadocie poppen te verkopen. Ze zien er zeer goed en kleurig uit. Het beeldt de lokale klederdracht uit, gedragen 200 jr geleden. We kopen er 4.

Derinkuyu: handgemaakte Poppen van Cappadocie

Hierna rijden we naar de Soganli vallei via een prachtige route. Deze pittoreske vallei heeft ook een aantal 11e eeuwse grotkerken met frescos. Het ligt afgelegen, dus er is bijna geen toerisme.

Soganli: Ingang 6e eeuwse grote grotkerkSoganli: Detail fresco 6e eeuwse grote grotkerkSoganli: frescoes in de 6e eeuwse grote grotkerk

Ongelooflijk hoe de monniken in de 6e-11e eeuw de moed en een neus hadden voor magische plekken als deze om grotkerken en grotwoningen uit te hakken en frescos te schilderen. Monnikenwerk!

Soganli: De verborgen grotkerkSoganli vallei, pad naar de grotkerken

Soganli vallei: Trapopgang van een grotwoning

Diep onder de indruk van dit alles rijden we weer terug naar de camping. Het was een fantastische dag met veel verrassingen. Dit grote en mooie land heeft een enorm veelzijdige geschiedenis.

Het moest een keer gebeuren; Terug op de camping zijn Ruud en San, een van de Perzie reis camperaars gearriveerd. We kletsen veel bij, maar moeten helaas onderbreken want om 0300 gaat de wekker ivm onze ballonvaart. Maar, we zullen ze 4 Juli zien in Trabzon en dan verder bijkletsen.

1. Wies Luijten:
    29 juni 2022
    Ik was daar in 1998 denk ik. Behoorlijk wat geschiedenis. Ik verheug me op de foto’s met de ballonnen Om de een of andere reden is ballonvaren erg populair in Cappadocie. Is toch niet al te ver verwijderd van Konia?
  2. Erna en Koos:
    29 juni 2022
    Verbazingwekkend landschap .....misschien wel lekker koel om te verblijven vroeger en wat een moed om uit te houwen in de rotsen. Interessant uitstapje!
  3. Marianne en Ank:
    29 juni 2022
    Zo mooie dag en veel gezien. Wij waren er in najaar 1980. Die meters onder de grond vond ik heel heftig . Claustrofobisch.
    En die ballonvaart prachtige foto’s trouwens van de hele dag. Beetje jaloers!!!
  4. Yoran en Eden:
    3 juli 2022
    Ongelooflijk zo’n oude kerken. Laat toch zien wat er allemaal te zien valt buiten de toeristische trekpleisters. Vaak mooier en unieker dan de bekende plekken!