23-26 Jun: Ankara - Cappadocie

25 juni 2022 - Göreme, Turkije

Na een heerlijk, zeer uitgebreid ontbijt bij Sevgi en Nural gaan we verder want naar Trabzon is het nog ca 900km te gaan. We nemen nog een foto.

Ankara: Sevgi, Nural en ons

We bedanken ze heel hartelijk voor de geweldige gastvrijheid.

Het gebied Cappadocie in Centraal-Anatolie is de volgende stop en het hoogtepunt van de reis door Turkije. Het ligt ca 300km ZO van Ankara. Cappadocie is een uniek natuurwonder waar we meerdere dagen zullen blijven.

Cappadocie: De schoorsteen rotsen

We vinden de Panorama camping in Göreme, het hart van dit gebied. Wel toeristisch, maar het ligt centraal.

De volgende dag lopen we vanuit de camping langs de rand van de vallei om de bijzondere rotsformaties te zien, gevormd door wind en regen. Vele volkeren zijn hier in de duizenden jaren geweest en hebben in het zachte vulkanische gesteente holwoningen en opslagplaatsen uitgegraven.

Cappadocie: allerlei bizar gevormde rotsenVallei bij GoremeGoreme vallei

Op de camping komen we in gesprek met een Ned jong stel, Jolien en Benjamin, die een tour doen met een zelfgebouwde camperbus door Turkije, Georgie en Armenie. Ze kennen de org. 'Exp Far-East' en we nodigen ze uit in onze camper. We hebben leuk gekletst en wie weet zullen we elkaar weer tegenkomen in Georgie of Armenie.

De volgende dag gaan we het openlucht museum belijken in Goreme. We vertrekken vroeg voordat de horde toeristen komt. Wat nu museum is, was in de 11e eeuw een kloostercentrum, bestaande uit rotskerken, uitgehouwen in de rotsen en woningen van monniken. Veel van de kerken zijn door de monniken voorzien van frescoes. Helaas zijn velen beschadigd door latere Moslim bewoners.

Goreme: Kerk en woningen in de rotsenGoreme: de Donkere kerk

We hebben ons opgegeven voor een ballonvaart, morgen (Zon). Helaas is het volgeboekt omdat ze al 3 dagen niet konden "varen" en ook morgen onzeker ivm weeromstandigheden. Het waait nl. best wel stevig en elke dag is 't afwachten of ze gaan. Jammer!

We zullen daarom morgen verdergaan om nog een aantal andere bijzondere valleien etc. in Cappadocie te gaan zien.

1. Wim en Bienie:
    25 juni 2022
    Heel mooi, prachtige natuur.
  2. Ank:
    25 juni 2022
    Speciale ervaring om de exclusieve woningen diep in de grotten in te gaan meerdere kamers maar sluip door kruip door.
    Spannend.
  3. Joke en Jan Willem:
    25 juni 2022
    Mooie foto's en goed op weg. Jammer van de Ballon vaart, dat is erg interessant.
    Sterkte
  4. Anne van den Berg:
    Bijzondere omgeving. Wij waren Nevsihir. Veel plezier
  5. Marianne en Ank:
    25 juni 2022
    Wat Ank zegt sluip door kruip door. Volgens de verhalen ging het heel ver beneden onder grond. Ik vind het eng, claustrofobisch! Het ging steeds verder en verder brrrr
  6. Erna en Koos:
    25 juni 2022
    Whauw..wat een mooie wereld daar. Ik zou niet verder gaan rijden voordat je met de luchtballon bent geweest!
  7. Geke en Wim:
    HalloAnk, Marianne,
    Dit gaan we morgen doen Lijkt ons leuk. Wat helpt, we hebben geen last van claustrofobie. Groetjes
  8. Geke en Wim:
    Hey Anne,
    Leuk. Wist ik niet. Dus je herkent de fotos wel. Alles OK met Riet?
    groetjes
  9. Wies Luijten:
    Schitterend die foto’s.
    Ik las gisteren de volgende treffende tekst van een wereldreiziger: “hoe meer je reist, hoe meer je beseft, hoe weinig je van de wereld weet”. N.a. v. jullie reisverslagen en onze eigen ervaringen ben ik het hier helemaal mee eens.
  10. Geke en Wim:
    26 juni 2022
    Idd, een treffende tekst. Blij dat we het kunnen en willen beseffen.
    Grotjes en veel fietsplezier vandaag.
  11. Albert en Riny:
    26 juni 2022
    Wat een mooie pic's van een meer dan schitterende omgeving!! Heel jammer dat jullie geen gebruik kunnen maken van de luchtballon. Riny heeft dat al weer jaren geleden meegemaakt en zij heeft het er nog regelmatig over. Geniet nog even van de andere valleien!!
  12. Bé en Giny:
    Hoi Wim en Geke,
    Jullie genieten met volle teugen maar wij genieten met jullie mee.
    Wat een belevenissen en wat prachtige beelden van de omgeving.
    We zien al weer uit naar de volgende serie. Groetjes.
  13. San:
    26 juni 2022
    Hoi, Volgens mij staan we nu op jullie plaatsje op Cp Panorama in Goreme. Jullie komen bijhet mooie uitzicht te staan begreep ik van de camping baas. Tot later!!
  14. Agnes Wassing:
    27 juni 2022
    Schitterende omgeving!
  15. Margreet Kauw:
    28 juni 2022
    Vol bewondering hebben we jullie foto s met de mooie verhalen bekeken en gelezen! Schitterend!
    Lieve groet, Peter en Margreet
  16. Lucas:
    28 juni 2022
    Super beschrijvingen van jullie ervaringen. En dit is nog maar het begin👍👍😎😎
    Goede voortzetting en dank
    Denise Luc