19 Jun: GR/Rodopi - TR/Gallipoli

20 juni 2022 - Gümüştepe, Turkije

Het is weer een zonnig en warm begin van de dag en we nemen een duik in zee en spoelen ons af, voordat we voor de camper gaan ontbijten.

Vandaag zullen we Turkije inrijden via de grensplaats Kipi. Het is het 8e land op doorreis naar het startpunt van de 'Perzie' reis. Het is druk aan de Turkse grens van zowel vracht- als personenverkeer. Het ziet er allemaal imposant uit: Militairen en douane met 3 x controle van paspoorten en kentekenbewijs. Maar, in 1 hr is alles achter de rug en zijn we in Turkije.

De wegen zijn uitstekend maar wel veel flitsapparaten bij het naderen van de bebouwde kom. Opletten, dus!

We tanken onderweg vol voor dieselprijs van 30 TRY= €1.60/ltr (goede kwaliteit). LPG is 0.65/ltr. Een leuke opsteker!

In een dorp wil Geke een brood kopen bij een bakker en betalen in Euro of card. Dit kon niet en hij wist ook geen ATM machine. De bakker geeft het brood gratis aan Geke! Erg sympathiek.

We hebben de camperplaats "Fener parki" in Gallipoli op het op oog. Deze plek was ook genoemd door de Turkse camperaars in Rodopi.

We rijden door Gallipoli, een bedrijvig vissersstadje en ferryhaven ivm de afvaarten naar de overkant van de Dardanellen. Het haventje ziet er gezellig uit met vele restaurantjes en winkeltjes.

Haven Gallipoli

Ik herinner me dat ik in 1982 door de Dardanellen en Bosporus ben gevaren met Hr. Ms. De Ruyter voor een bezoek aan het Roemeense Constanza.

Gallipoli is bekend van de 1e wereld-oorlog. Hier hebben de Turken de Engelsen verslagen in 1915.

De camperplaats is een goede keus: Het ligt op een heuvel met een vuurtoren dat een prachtig uitzicht geeft op de baai, de Dardanellen en de nieuwe Suleyman brug over de Dardanellen, in Maart 2022 geopend.

De vuuroren is in 1853 gebouwd door de Fransen en is nog altijd actief.

Gallipoli: camperplaats bij de vuurtorenGallipoli: uitzicht op strand

Dit nodigt uit tot een wandeling langs de baai. We zien een 'Hampton Inn' hotel en kunnen er Euros wisselen voor TRY.

We vinden in de haven een restaurant en bestellen zeevruchten, gegrilde zeebaars en gefrituurde inktvis en een witte wijn. Helaas wordt de zeebaars pas opgediend nadat Geke haar inktvis al op had.

Restaurant Gallipoli

We zien daarna een winkeltje met baklava. Dit kunnen we niet weerstaan. Aangekomen bij de camper zetten we thee en eten de heerlijke baklava.

In de avond wordt het druk op de camperplaats. Het is nl. een aantrekkelijke parkeerplaats voor jongeren die zitten in hun autos met raam open en luide Turkse muziek.Bovendien is er ook een restaurant met veel gasten.

De Suleyman brug en omgeving is  's avonds mooi verlicht, moet ook ivm het drukke scheepvaart verkeer.

Gallipoli met de nieuwe Suleyman brug

Het waait stevig op de heuvel. Tegen middernacht wordt het rustig en zien we slechts de draaiende lichtbundel van de vuurtoren.

De baai van Gallipoli bij avond

1. Anne van den Berg:
    Dus jullie zijn nog in Europa. Succes met de oversteek
  2. Ank:
    20 juni 2022
    Jullie kunnen zo nu en dan de uitdagende zee niet weerstaan; zo kon de bakker de blonde blanke Geke niet weerstaan en gaf het brood…..
  3. San en Ruud:
    20 juni 2022
    Jullie zitten ons op de hielen. Wij vonden het interessant op dat schiereiland. Veel van wat er in de eerste wereldoorlog is gebeurd is ons onbekend als het verweg is. Tot gauw
  4. Marianne en Ank:
    20 juni 2022
    Ja wij hebben het druk met lezen of van jullie of van SAN en Ruud is er elke dag een bericht. Wij houden er van
  5. Geke en Wim:
    21 juni 2022
    Leuk dat jullie ons 4-en zo goed volgen😀
    Lieve groetjes van Geke, Wim
  6. Geke en Wim:
    21 juni 2022
    Idd. Voor Turkije belangrijke geschiedenis.
    We rijden nu in Centraal-Anatolie en doen vanddag een wildcamp bij Polatli.
  7. Wies Luijten:
    22 juni 2022
    Ook jullie reis is geweldig en afwisselend. Je moet er wel wat voor doen, maar dan krijg je ook wat
  8. Wies Luijten:
    22 juni 2022
    Leuke foto’s en een mooie reis. Hoe krijg je de foto’s in het verhaal en niet zoals wij onder het verhaal?
  9. San:
    22 juni 2022
    Mooie verhalen en foto's Wim en Geke. Ik heb me ook maar geabonnerd. Ruud leest tijdens het rijden en verteld wel het een en ander, maar dat vergeet ik dan weer snel. Nu kan ik zelf lezen. 4/5 juli komt dichterbij. Tot dan
  10. Geke en Wim:
    22 juni 2022
    Dank voor jullie bericht. Idd 4 Jul komt snel dichterbij.
    Je kunt gewoon reislogger van ons of jezelf op een 2e phone downloaden zonder geabonneerd te zijn.
    Veel plezier in Pamukkale. Morgen gaan we nr Cappadocia.
    groetjes
  11. Geke en Wim:
    22 juni 2022
    Je maakt een lege regel op de plaats waar je een foto wilt tussenvoegen. Je zet de cursor op deze regel. Dan ga je naar fotos en selecteert er een. De foto zul je dan zien.
    Als je een foto wilt verwijderen, dan selecteer je de foto en met de toets 'verwijder character" wordt de foto verwijderd.
    Succes met de volgende etappe.
    gr vanuit Ankara