20Jun: Gallipoli - Bursa/Misi camping

23 juni 2022 - Sincan, Turkije

We willen Istanbul vermijden en nemen de route langs de Z-kant van de Zee van Marmara. We nemen de ferry over de Dardanellen van Gallilopi naar Lapseki om verder Turkije in te kunnen. De Dardanellen wordt druk bevaren en we zien grote zeeschepen.

De ferry op: Gallipoli naar LapsekiOp de ferry Gallipoli - Lapseki

Het is een goede aanrij route voor Ankara. We zullen nl. Woe a.s. een bezoek brengen aan Levent zijn ouders in Ankara. Levent is een Turkse vriend van Yoran van de TU-Eindhoven studie. We waren in 2014 uitgenodigd met Yoran om het huwelijk van Levent in Ankara bij te wonen.

Levent en zijn vrouw hebben nu Covid en zullen we op de terugweg (3e wk Sep) bezoeken in Istanbul.

Ter hoogte van Mudanya doen we een omleiding richting kust. Hier zijn nl veel  olijfboomgaarden in de heuvels. We stoppen bij een boerderij om 1 ltr olijfolie te kopen. We doen er scharreleieren, olijfzeep en olijven bij. Via gebarentaal en ons Turks woordenboekje begrijpen we elkaar.

Olijfboomgaarden Z-kust Zee van Marmara

We dalen de kust af en komen uit bij het vissers- en olijf dorp Liriye. In het haventje parkeren we op de kade voor een lunch stop.

Haven van Liriye (Zee van Marmara)Liriye: kade en vissershuisjes

We kopen bij een stalletje nog kersen en abrikozen. Er is veel aanbod van dit heerlijke fruit. Telefooncellen zoals deze zien we ook af een toe.

Een telefooncel

Via kronkelweggetjes komen we weer uit bij de 4-baans weg naar Bursa.

Tegen 1600 komen we aan bij de camping in Bursa. Er zijn voonamelijk vaste staanplaatsen, maar er zijn nog enkele plaatsen over voor passanten.

1. Yoran en Eden:
    24 juni 2022