1Mar: Loja - Gibraltar - Algeciras

2 maart 2024 - Algeciras, Spanje

Vandaag zullen we onze vrienden, Bob&Gemma en Jacky&Leen, ontmoeten in Gibraltar en Algeciras.

De 100 km afstand is snel overbrugd. We besluiten gezamelijk om eerst de tickets voor de boot te kopen, alvorens naar Gibraltar te rijden.

Het is een hartelijk weerzien op de parkeerplaats bij de Carrefour, vlakbij het ticketburo.

Jacky&Leen hebben heerlijk gebak en 4kg zelfgeplukte sinasappels meegenomen voor ons uit de Algarve.

We kopen open retour tickets voor Algeciras-Tanger-Med. We krijgen een cake en fles wijn toe, aardig!

Na de laatste inkopen bij de Carrefour en lunch rijden we naar Gibraltar, ca 15km verderop.

We naderen Gibraltar

We parkeren de campers aan de Spaanse zijde en lopen te voet Gibraltar in, uiteraard eerst na paspoort controle. We zijn tenslotte buiten de EU-zone!

Rendez-vous in GibraltarRendez-vous in Gibraltar

Bijzonder, we moeten de startbaan oversteken om in het centrum te geraken.

Gibraltar: startbaan overstekend naar het centrum

Gibraltar oogt onmiskenbaar Brits (sinds 1713!), doch met een Zuidelijk sfeertje.

Gibraltar: Britse dubbeldekker

We houden de Britse traditie in ere en drinken een 'afternoon tea' in een Teahouse. Daarna maken we een tour met een gids in zijn auto naar de apenrots en het 18e euwse fort. Het uitzicht is schitterend en we zien de ooit uit Marokko geimporteerde Makaken. Gibraltar heeft 38000 inwoners en is dichtbevolkt met vnl hoogbouw, incl vliegveld. Veel schepen ankeren voor de kust om scheepsdiesel te bunkeren: Is prijsvoordeliger in Gibraltar.

De rots met de apen Gibraltar: De apenrotsStraat van GibraltarGibraltar: vliegveld

Begin van de avond rijden we terug naar de camperplaats bij het ticketburo in Algeciras. De camperplaats wordt gebruiktals laatste stop voor de boot naar Marokko.

1. Marianne en Ank:
    2 maart 2024
    Ben heel benieuwd . De groeten aan iedereen. Bijzonder om dit zo te doen !
    Veel plezier en hoop dat jullie een deel van Marokko kunnen zien dat we gemist hebben.
  2. Anne van den Berg:
    Goede vaart
  3. Richard en Sander:
    2 maart 2024
    Fantastisch hè Gibraltar! Erg leuke ervaring om met de kabelbaan te gaan en de brutale aapjes op de rots te zien en het vliegveld over te steken. Minder leuk zijn de Britse prijzen 😂

Jouw reactie