7Mar: Mohammedia - El-Jadida

7 maart 2024 - El Jadida, El-Jadida, Marokko

In de loop vd morgen verlaten we de camping. Om Casablanca te ontwijken nemen we de snelweg en buigen later weer af richting kust via een lokale weg.

We zien veel  appartementen in aanbouw aan de kust, zoals Spanje in de jaren '80 en '90.  Of ze allemaal worden verkocht hebben we onze vraagtekens bij.

Via Azemmour bereiken we El-Jadida. Het is ons te doen om de 16e eeuwse Portugese stad en de ondergrondse waterreservoir ( Unesco). Helaas begint het te regenen maar tussen de buien door krijgen we toch een indruk. Het ziet er allemaal een beetje vervallen uit.

El-Jadida: bastion met Portugese kanonnenEl-Jadida: Portugese stad El-Jadida:Deur van portugese huis El-Jadida: 16e eeuwse Portugese kerk

We lopen naar de markt voor fruit en groente. In vergelijking bij ons zijn de prijzen zeer laag. Dit geldt ook voor diesel: 1.20/ltr.

El-Jadida: aankoop fruit en groente

We vinden een overnachtingsplek op een parkeerplaats iets buiten El-Jadida tegenover het politieburo.

1. Anne van den Berg:
    8 maart 2024
    Er staan in de Arabische wereld veel huizen die zogenaamd nog een verdieping krijgen, maar ondertussen wel bewoond worden. Dit heeft een fiscale reden, zolang de woning nog niet “af” is heeft dat financiële voordelen, belastingtechnisch gezien. Dit zie van Marokko tot Egypte en verder
  2. Wim en geke.:
    10 maart 2024
    Idd.Dat zie je heel veel.Wat we wel zorgelijk vinden is dat er a d kust vooral heel veel appartementen worden gebouwd maar 99 % is leeg.Bij golfbanen voor de happy few of toeristen.
  3. Marianne en Ank:
    11 maart 2024
    Ja net als in China waar ook veel leeg staat !
    Jammer dat er ook in Marokko veel gebouwd wordt

Jouw reactie