8Juli: ðingvellir - Hveravellir (highlands)

9 juli 2023 - Hveravellir, IJsland

Met zon en blauwe lucht worden we wakker. Vandaag zullen we bijzondere natuurverschijnselen gaan zien: De eruptie van de geyser Strokkur, de highlands met zijn 2 gletschers, de gekleurde bergen van KerlingarFjöll en het afgelegen Hveravellir met zijn vele hotsprings.

We rijden vroeg om zoveel mogelijk te genieten van de dag.

De geyser Strokkur is nog actief en spuit iedere 8min een ca. 20m hoge kolom kokend water de lucht in. Rondom de geyser is een geothermisch veld met turquoise hotsprings, waar een rotte eieren lucht vanaf komt.

eruptie van de Strokkurhot spring van Strokkur

Op Rte35 ligt de Gullfoss, een indrukwekkende waterval bestaande uit 2 cascades van 11m en 21m hoog. Een enorme massa water passeert er per seconde. We kunnen redelijk dichtbij de Gullfoss komen voor een paar leuke fotoshots.

Gullfoss totaalGullfoss 2e cascadeGullfoss: 1e cascade

Rte35 (Kjölur) gaat over in het onverharde deel met veel steenslag. Het is eigenlijk alleen geschikt voor 4x4, hoewel we ook personenautos zien. Het wordt 60km lang schudden en rammelen.

De Kjölur route is een zeer oude passage tussen N en Z IJsland, sinds eeuwen geleden gebruikt door de inwoners. Het is alleen sneeuwvrij in Juli, Aug en Sep. Het is een weg over een kale, desolate vlakte, geflankeerd door 2 gletschers (Langjökull en Hofskjökull) en bergen.

Gletscher Langjökull met glaciale lagoon HvítárvatnGletscher Hofskjökull

Heel bijzonder om zo'n uniek landschap te ervaren met constant uitzicht op gletschers en bergen. We hebben geluk: Het is 18° en het wordt zonniger.

We slaan rechtsaf de F347 op om naar de Kerlingarfjöll te rijden. F wegen vereisen een 4x4 vanwege de slechte  staat vd weg en rivieren. Het is een bijzonder gebied met gekleurde hellingen, kleine gletschers, permanente sneeuw en stoom van actieve hot springs. Nog nooit zoiets gezien en dat bij ongewoon zonnig weer.

Woeste rivier langs F347 naar Kerlingarfjöll                  Panorama Kerlingarfjöll Kerlingarfjöll van dichtbij

Na nog een 1/2 hr rijden komen we aan in Hveravellir, een actief geothermisch gebied met vele kokende hot springs en stoom (In één hot pool mag worden gebaad) en een camping. Het is er redelijk druk.

Camping Hveravellir

We lopen over houten vlonders langs de hotsprings. Er borrelt overal kokend water uit de grond, vergezeld van rotte eieren lucht.

Hveravellir: camping en hotspringsHotsprings Hveravellir met Langjökull op achtergrondKokende hotsprings met Langjökull

WOW: een super dag was het. We  hebben volop genoten van de bijzondere natuur en de prachtige route.

1. Marianne en Ank:
    9 juli 2023
    Prachtige foto’s en indrukkende natuurfenomenen. Wat een waterval! Waren wij ook van onder de indruk. Wij hadden de natuurfenomenen in de gouden driehoek toen ook nog nooit van te voren gezien
  2. Ank:
    9 juli 2023
    In plaats van driehoek moet het cirkel zijn maar zo wie zo -goud-, oh oh wat is het toch een spectaculair land.
    Top belevenis!
  3. Anne van den Berg:
    Prachtige omgeving
  4. Wies Luijten:
    Wat een prachtige natuur. Geweldig
  5. Annet van Doeveren:
    9 juli 2023
    Wat maken jullie een ontzettend mooie reis.
  6. Leen en Jacky:
    10 juli 2023
    Inderdaad wat een bijzondere natuurverschijnselen. Wat een dag.