29Juni: Heylandur - Bolungarvik

30 juni 2023 - Bolungarvik, IJsland

De  West Fjords wordt gekenmerkt door de vele smalle fjorden waarlangs de Rte61 slingert en een bar klimaat met veel sneeuwstormen.

Ook nu (6°) als we een foto maken, mutsen op en handschoenen aan.

Rte61 naar Súðavik

In de Mjólfjorður ligt een kleine hot pool langs Rte633. Even voelen hoe de temp is: Heerlijk. Wel verleidelijk om er in te gaan met het koude weer, maar er zullen ongetwijfeld meer komen en rijden verder.

Hotpool langd Rte633 in Mjolfjörður

We zien weer zeehonden. Helaas nog geen walvissen. Ook deze zijn in de fjorden aanwezig, weten we. Vwb vogels zien we prachtig gekleurde Harlekijn eenden en wilde zwanen.

Zeehond langs Rte612 harlekijn eendenWilde zwanen

Overal stroomt water van de met mos bedekte hellingen.

Veel mos en water langs Rte61Een vd vele watervallen langs Rte61

Een vissersschip was eens het strand opgeworpen tijdens een storm.

Gestrandde visserschip langs Rte61

In Súðavik bezoeken we het Arctic Fox Center, waar goede uitleg is over de poolvos, IJslands grootste inheemse zoogdier. Er werd veel op gejaagd, maar de populatie is nu weer stabiel door regulering van de jacht. Er zijn 2 poolvossen in gevangenschap.

Súðavik: arctic fox centreArctic fox centre in Súðavik: Poolvossen

In isafjörður, hoofdstad van de West Fjords, doen we boodschappen en bezoeken we de oude wijk. (Isafjörður bestaat sinds 1569)

Ísafjörður: oude wijk2

Hiernaar rijden we naar de camping in Bolungarvik, het meest afgelegen en noordelijke visserdorp van de West Fjords. Tot 1950 alleen per boot te bereiken!

In de baai van Bolungarvik bezoeken we Ósvör, dat een gereconstrueerde vissershut, een zoutstation, hut om de vis te drogen (stokvis) en roeiboot waarmee werd gevist, laat zien. Een hard leven hadden de vroegere vissers.

Bolungarvik: Replica oude vissersstation

1. Anne van den Berg:
    30 juni 2023
    Jullie komen nu onder de invloed van de gletsjers van Groenland, die zijn niet zo ver meer weg. Heb je de sneeuw al gezien boven op de berg naast de weg? Toen wij deze doodlopende weg reden kwamen we op de terugweg een groot rotsblok tegen op de weg van meer dan 15 ton. We konden er net nog omheen.
  2. Karin:
    30 juni 2023
    Wat een bijzondere reis!! Prachtig landschap in zijn grilligheid!!
  3. Marianne en Ank:
    30 juni 2023
    Echt desolaat landschap. Mooi!