26Juni: Reykir - Illugastaðir

28 juni 2023 - Drangsnes, IJsland

De onstuimige wind en buien zijn weggetrokken. De zon schijnt weer en de lucht is weer helemaal blauw.

Reykir: Geke om 07:30 in de pool

Om 07:30 gaan we in de hotpool, gevolgd door een warme douche. Dit is heerlijk wakker worden.

Uitzicht op de fjord 'Skagafjörður'

Ontbijten doen we buiten met uitzicht op de baai. We nemen nog enige fotos van deze super plek en rijden daarna weg.

Reykir: campingReykir camping: turf schuurtjes

Er zijn onverharde wegen vlak langs de Atl Oceaan. Deze gaan we vandaag rijden om te genieten van de prachtige rotskust en de diepblauwe Atl. Oceaan. We boffen met het mooie weer.

Rte745

Eerst rijden we Rte745. Veel rotskust met mooie baaien en grasland. We zien eidereenden (IJsland is veruit de grootste eiderdons producent van de wereld), zeevogels en vele schapen. Af en toe zien we een eenzaam boerderij in de verte aan de Atl Oceaan.

Rte 745: RotskustRte745: rotskust met watervalRte745: Baai bij Rifsnes

Eenzaam huis aan de Atl. Oceaan

Bij de baai van Kálfhamarsvik zien we een vuurtoren met kliffen van kolommen basalt. Ze lijken wel handgemaakt. Ze zijn door de natuur zo gevormd. In de verte zien we de gletscher Drangajökull.

Rte745: Vuurtoren bj KálfhamarsvikKalfhamarsvik: Natuurlijk gevormde basalt kolommenKalfhamarsvik:  Basaltrotsen

In Skagaströnd komen we weer op de verharde weg om daarna de kustlijn te volgen van het schiereiland Vatsnes via de onverharde Rte717 en Rte711.

Rte711: HvitserkurRte711: Hvitserkur

We stoppen bij een bijzondere rots dat in zee staat: 'Hvitserkur'. Een geliefde plek voor zeevogels. Het heeft 2 grote geërodeerde gaten. De omgeving van deze rots is zeer mooi.

Geke ziet een huis dat handgemaakte IJslandse wollen vesten en truien aanprijst. Er wordt een mooie vest gekocht.

Volgens onze info zijn aan de andere kant van het schiereiland bij Hindisvik en Illugastaðir veel grijze- en gewone zeehonden. Hindisvik is nu verboden gebied. Aan de baai van Illugastaðir kunnen we zeehonden observeren en er is vlakblij een eenvoudige  camping.

Illugastaðir: camping bij zeehonden observatiepunt

's Avonds als de touristen weg zijn lopen we naar de baai waar de zeehonden met hun pups zijn. We kunnen ze zeer goed zien met de verrekijker en horen ze grommen en kreunen en in het water plonzen.  De zon reflecteert in de baai.

Illugastaðir: gewone zeehondIllugastaðir: zeehonden met pupsIllugastaðir: Grijze zeehondBaai van Illugastaðir in de avondIllugastaðir: Zeekoet

Vandaag hebben we weer een  geweldige dag gehad met mooie ervaringen!

1. Samira:
    28 juni 2023
    Wat een prachtige reis en foto’s!
    Geniet ervan en hopelijk blijft het mooi weer.
    😘
  4. Wim Sagel:
    Prachtig panorama!
  5. Marianne en Ank:
    28 juni 2023
    Mooie foto’s wat een land !!!
  6. Albert en Riny:
    28 juni 2023
    Zijn wederom schitterende foto's bij Wim.
  7. Karin:
    28 juni 2023
    Hoi Geke en Wim, wat een fantastische reis. Ben net terug uit Portugal en Frankrijk en heb nu al jullie reisverslagen achterelkaar gelezen. Wat een bijzondere natuur en schitterende vogels ect wens jullie nog een mooie tijd ! Liefs Karin
  8. Leen en Jacky:
    29 juni 2023
    Zo eenzaam wonen.. dat is me iets té eenzaam zeg. IJsland blijft magnifiek prachtig.
    En wat leuk dat je 's avonds de zeehonden met hun kleintjes zo goed hebt kunnen observeren zo zonder al die touristen. Da's weer een groot voordeel van reizen met een camper !