25Juni: Dalvik - Reykir (Grettislaug)

27 juni 2023 - Grettirs Pool, IJsland

We vervolgen Rte76 (Arctic Coast Way). Leuk om het zicht te houden op de Atl. Oceaan. Met  het heldere weer en de zuivere lucht kunnen we kms ver kijken op de woeste, lege fjorden en de Oceaan.

Uitzicht vanaf Rte76: Arctic Coast WayRte 76: Arctic coast way

In Siglufjörður bezoeken we het Haring museum: Erg goed en interessant. Dit stadje was hét centrum van de haringvangst in Europa van 1903-1968. De haringen, gevangen door Scandinaviers, Britten, IJslanders, Nederlanders, werden hier verwerkt, gezouten en in houten vaten gedaan of verwerkt tot vismeel en visolie. De verwerking werd gedaan door vrouwen. De haringindustrie droeg bij tot 25% van de totale verdiensten van IJsland! Het land veranderde van diepe armoede tot een welvarende natie.

Siglufjörður: HaringmuseumSiglufjörður: Vissersboten in haringmuseum

Door overbevissing verdween de haring uit de IJslandse wateren in 1968; Een enorme economische dreun voor IJsland.

We vervolgen de magnifieke Rte76 en doen een zijuitstap naar Hólar, het centrum voor de IJslandse paardenfokkerij.

Rte76

Via Sauðárkrókur, rijden we de onverharde Rte748 naar Reykir. Op het eindpunt zien we een eenvoudige camping met een natuurlijke hot pool (Grettislaug) aan de Oceaan. Altijd is er wel een plek, die er uitspringt qua ligging en "dit is het" gevoel. Dit is zo'n magische plek.

Reykir camping: Uitzicht op eiland Drangley

Zomaar uit de aarde komt hier al eeuwen water uit de grond van 70° waar 2 mooie, natuurlijke poelen zijn gemaakt, koud water bijgemengd tot 40°.

Reykir (Grettislaug):  Prachtig uitzicht op zee

We installeren ons op het grasveld en gaan naar de pool. We blijven 2.5 hr in de hot pool en raken in een leuk gesprek met 2 Fransen. Het weer is mooi.

Reykir: Hot pool van GrettislaugReykir: Hot pool GrettislaugReykir: de 2 hot pools grettislaug

Maar, zoals alleen kan op IJsland, in de loop vd avond komen er dreigende luchten, gepaard gaande met felle rukwinden en buien. Dit houdt de hele avond aan.

Dreigende lucht voor onsDe zon breekt weer door. Ruige zee

We slapen als een roos.

1. Anne van den Berg:
    27 juni 2023
    Ja, dat haringmuseum was zeker interessant, ik herinner het mij nog. Wij sliepen in Varmalið en gingen door naar Hólmavik. Bij Djúpavik staat ook zo’n nauwelijks gebruikte haring verwerkingsfabriek, ook maar 2 jaar in werking geweest.
  2. Marianne en Ank:
    27 juni 2023
    Ja het weer vond ik ook een van de mooie aspecten van deze reis en de schone lucht.
    Ook km ‘s rijden is feest! Altijd andere uitzichten
  3. San en Ruud:
    27 juni 2023
    In Siglofjördur is de krimi " Trapped" opgenomen. Een aanrader. Wij zijn daar meerdere dagen geweest omdat mijn vriend daar geboren is. Bij zijn ouders in huis, rondlopen langs de huizen die we uit de film kenden en ook hier een AA-meeting bezoeken. Heel bijzonder!
  4. Wies Luijten:
    27 juni 2023
    En weer een mooie tocht en mooie dag.
  5. Yoran en Eden:
    27 juni 2023
    Interessant de haringmuseum. Hebben jullie nog een haring kunnen proeven, of vissen ze er helemaal geen meer?
  6. Geke en Wim:
    27 juni 2023
    Er werd een bord gebracht met stukjes haring gebracht voor een een groep. Even getwijfeld, toch maar niet gedaan. 🤫
    Er wordt weer gevist maar onder strenge regulering.
  7. Geke en Wim:
    Hallo San Ruud,
    Leuk, geeft een extra dimensie. Is een mooi museum