19Sep-Turkije: Ardeşen - Karadeniz

20 september 2022 - Ünye, Turkije

Helaas, het regent bij het wakker worden. Dit zijn we niet gewend na ca 3 maanden zon. Maar, het is niet koud. Vochtig weer is kenmerkend voor dit deel van Turkije. Opstijgend vochtige, warme lucht koelt af en wordt omgezet in regen. De berghellingen zijn dan ook zeer groen.

Het is een ideaal klimaat voor de productie van thee. De jonge theeblaadjes van de struiken worden handmatig geknipt door vnl. vrouwen en verzameld in grote zakken. Vanuit de camper zien we ze knippen.

Zwarte Zee: Theeplantages op de hellingenDerebeyi (Zwarte Zee): plukken van theebladeren

De campingbeheerder geeft ons het adres voor het kopen van goede thee.

In de winkel 'Lazika Çay' proeven we thee en krijgen uitleg. We slaan veel thee in voor de kinderen en onze vrienden. We krijgen nog een stuk "theezeep" kado.

Lazika: winkel verkoop thee

We zijn geinteresseerd in het proces en vragen of we het mogen zien. De vader rijdt ons naar een fabriekje in de heuvels waar diverse soorten theeblaadjes worden gespoeld, gedroogd, versneden en verpakt voor verkoop. De apparatuur komt uit China.

Zover het oog reikt, zien we theevelden.

TheeveldenUitgebreide theeplantages

We bedanken ze heel hartelijk voor de excursie. Turken zijn zeer aardige en gastvrije mensen, maar dat wisten we al op de heenreis.

Daarna rijden we langs de mooie kustweg richting Trabzon, de stad die we 6 Juli hadden bezocht. De cirkel van de reis 'Ultiem Perzie' is hiermee na 80 dagen gesloten!

Het is afwisselend droog en regen bij ca 23°.

Bij de Zwarte Zee hoort uiteraard vis. We lunchen in een visrestaurant: gebakken sardientjes met een salade en een rijstpudding.

Visrestaurant aan de Zwarte zee

We vinden een camping/restaurant in Keradeniz bij het stadje Espiye. We zijn de enigen. Het uitzicht op zee is mooi. Helaas, het miezert weer.

1. Anne van den Berg:
    20 september 2022
    Wat een rust zo met z’n tweeën.
    Wij zagen indertijd een theeplukkerij op de Azoren en hoe het verwerkt wordt.
    Ligt Pamukkale nog op jullie route?
  2. Lascaris:
    20 september 2022
    Je schreef: en nu vakantie.
    Deze reis was zeker geen vakantie maar is een “ Way of live”
    Cultuur snuiven en kennis maken met lokale bevolking kost veel energie. Maar die energie krijg je ook weer terug.
    De kunst is ook om tijdens de reis de benodigde boodschappen te kopen, brandstof te tanken, toilet legen waar mogelijk en drinkwater in te nemen. Druk druk druk dus.
    Jullie hebben dus de vakantie zeker verdient !
  3. Marianne en Ank:
    20 september 2022
    Ja het verschil tussen reizen en vakantie houden!