17 Jun: Asprovalta - Mandra

19 juni 2022 - Abdera, Griekenland

Er zijn veel straathonden in Griekenland. Gisteravond blaften ze niet meer op het eind van de avond en hoorden slechts de branding van de zee. We hebben dan ook heerlijk geslapen.

Nu we ca 15 mtr van zee staan en het alweer aangenaam warm is, nemen we na het opstaan een duik in zee. Er is een douche op het strand, dus even  afspoelen.

Douche - strand Mandra

Na het ontbijt en 'dag' zeggen aan de Poolse/Griekse camperaars, rijden we langs de kust in O richting. Turkije is al aangegeven.

Er is weinig lokaal verkeer in dit deel van Griekenland. Veel toeristen geven de voorkeur aan midden en zuid Griekenland, denken we.

We zien een meer met flamingos en we tanken in Kavala. Het stadje heeft een prachtige aquaduct uit de Romeinse tijd. Wat een verrassing!

Kavala - Romeins aquaduct

Na ca 100km in O richting lezen we Nat. Park East Macedonia op de borden. Lijkt ons leuk om daar meer over te weten en eventueel te kamperen.

Al snel zien we een aantal grote ooievaarnesten op elec. palen met compleet gezin erin. Prachtig!

Ooievaar Nat. Park East Macedonia

We bezoeken het info-center en krijgen uitleg. Het Nat park is een watergebied met zout, zoet en brak water met vele soorten vogels. Vrije camper-plaatsen zijn hier niet, maar er is een 'camping-natura' in Mandra aan zee.

Het lijkt OK en installeren ons. Er zijn vnl Bulgaarse gezinnen. BG is hier tamelijk dichtbij.

Mandra: Camping

Geke doet de was met ons wasmachientje. We genereren zelf 220V met de inverter en zijn dus volledig onafhankelijk. Na de lunch gaan we een paar uren naar het strand.

Strand Mandra

We hebben onlangs een externe gasaansluiting laten installeren in Ned, waarbij we met LPG buiten kunnen koken. Handig.

In de avond komen de straathonden tot leven en blaffen regelmatig. Hopelijk wordt het stiller.

Van een hittegolf is hier geen sprake met een temp van ca 27° overdag zoals ZW-Eur. Via Whatsapp contact lezen we dat in Astaillac de temp is gestegen tot 38°. In Iran zullen we ca 40° gaan meemaken, denken we.