14 Jun: AL/Izhem - AL/Pustec-Prespa meer

15 juni 2022 - Pustec, Albanië

We worden ca 07:00 wakker na een goede nachtrust. De zon schijnt al in de camper en het is aangenaam warm. Ipv me te wassen, neem ik een duik in zee.

Na het ontbijt rijden we via de hoofstad Tirana in ZO richting, langs het Ohrid meer naar het Nat. park Prespa meer, niet ver van de Griekse grens.

Onderweg zien we in dorpen een kerk, lijkend op een moskee. Toch maar es vragen hoe het zit, maar iemand aanspreken die Engels kent is niet eenvoudig. Veel huizen hebben een vat op het dak voor de warmwater voor-ziening.

AL: Kerk of moskee?AL: Warmwatervat op het dak

AL is nog echt een landbouwnatie. Veel mensen werken met de zeis. We zien een typische manier van gras  stapelen. Het gedroogde gras wordt met kar en ezel vervoerd.

Gras droging op Albanese wijzeAL: Vervoer van gras met de ezelkar

Onderweg kopen we bij een stalletje kersen en ander fruit. Kersen zie je hier overal; van die heerlijke, dieprode knikkers.

We naderen het Prespa meer en het ziet schitterend. Geen toerisme en weinig lokaal verkeer. Het is een  afgelegen, ongerepte uithoek van AL.

AL: Uitzicht op het Prespa meerAL: Uitzicht op het Prespa meerAL: Nat park Prespa meer

We vinden een camperplaats in Pustec aan het Prespa meer vlakbij een verlopen hotel zonder gasten. Het is de enige mogelijke kampeerplek aan dit meer. Uiteraard weer bunkers uit het tijdperk Hoxha.

AL: De'Hoxha' bunkers

's Avonds schijnt de volle maan op het meer. We horen vele kikkers.

Prespa meer in volle maan

Het meer ligt op 800mtr hoogte en de temp. komt niet boven 22°. Niet koud, maar toch. Deze temperaturen zijn we nl. niet meer gewend.

CP bij Pustec ah Prespa meer

Iets later komt er nog een Duitse camper bij. Ze komen uit Noord Griekenland, waar wij morgen naar toegaan. We mogen hun reisboek lenen voor info.

Ons algemene indruk van AL: Het is een prachtig land. Vwb inrichting van campings en camperplaatsen moet het nodige nog gebeuren. De wegen zijn goed onderhouden en de huizen en tuinen zien er verzorgd uit. Gelukkig is het land nog authentiek en je kunt overal (nog) vrij staan. Dat is dan weer wat we graag willen met de camper.

1. Karin:
    15 juni 2022
    Bijzondere reis weer he, ik vroeg me af , wie van jullie 2 maakt het reisverslag? Of samen!! Leuk hoor
  2. Marianne en Ank:
    15 juni 2022
    Mooi zo’n land dat nog niet overspoeld is door het commerciële toerisme
  3. Anne van den Berg:
    Mooi authentiek land.
  4. Karen, Yacine & Jayden:
    16 juni 2022
    Prachtig land!
  5. Leen en Jacky:
    16 juni 2022
    Wat een mooie foto's en wat een mooi land. En inderdaad we moeten nu Albanië bezoeken, nu het nog zo authentiek is. We hebben het op onze lijst gezet. Bedankt voor de tip ..
  6. John (and Jonathan):
    17 juni 2022
    Would love to visit Albania, looks so unspoiled. Some real pioneering experiences for you both!
  7. Yoran en Eden:
    24 juni 2022
    Ziet er prachtig uit. Ik kijk er naar uit om Albanië te bezoeken in september!