8Mar: El-Jadida - Ounagha

9 maart 2024 - Ounagha, Marokko

Vandaag is er een lange rit (260km) langs de kustweg (R301). De wekker hoeft in Marokko niet te worden gezet. Om 06:30 begint de eerste gebedsoproep vd moskee.

Na Sidi-Abed, 35 km Z van El-Jadida beginnen de wetlands tussen de duinen en de kustweg R301. We spotten flamengos, zilverreigers, aalscholvers en een ooievaar. Met onze verrekijker zijn ze goed te zien. De wetlands worden gedeeld met kleine akkers. Wortelen en bieten worden momenteel gerooid.

Ooievaar op de top ve boom Wetlands: flamengosWetlands: aalscholversWetlands en agricultuur langs de kust

De route is mooi, landelijk en rustig. Bij het passeren van kleine nederzettingen brengen de volwassenen hun hand naar het hart als teken van groet en welkom. Ook kinderen zwaaien enthousiast.

Barrista ( koffie) langs de weg

Vanuit autos, geparkeerd langs de weg, wordt koffie verkocht. Dit is een erfenis van de Covid periode toen alle cafés gesloten waren. We kopen een koffie. Het smaakt prima.

We passeren Oualidia, bekend vd oestercultuur en een erfenis vd 'Franse' tijd. Geke en ik kopen oesters bij een oesterkwekerij voor alle 6. Heerlijk als voorgerecht voor vanavond.

Oualidia: OesterkwekerijGekochte oesters in een rieten mand Oualidia:  oesterkwekerij La Reine des Huitres

In Cap Beddouza doen we een lunchstop. Het is leuk te zien hoe de hoge golven breken op de kust.

Cap Beddouza: lunchpauzeCap Beddouza: hoge golven

Het landschap wordt droger en steniger. Hier gedijt de argannoot en olijfbomen goed. In landelijke gebieden zoals dit is het vervoer met paard/ezel en kar standaard.

Droogte in binnenland

Mooie palm  Paard en wagens langs de weg Paard en wagens langs de weg

Eind van de middag arriveren we op camping Les Oliviers in Ounagha, 20km O van Essaouira. Het is druk maar vinden een plekje.

's Avonds open ik de oesters voor iedereen met een oestermes. Een klein beetje zeer fijn gesnipperde rode ui toevoegen en smullen maar.

Openen oesters voor alle zes

1. Marga en Kees Hagenaars:
    9 maart 2024
    Ik ben verrast door de mooie vogelkolonies. Ik wist wel dat veel vogelsoorten overwinteren in (noord-)Afrika. Nu zie ik ook waar.
    En de landschappen zijn ook prachtig.
  2. Marianne en Ank:
    9 maart 2024
    Prachtig stuk van de route . Heerlijk zo en zo mooi weer . Zo te zien is de temperatuur nog niet heel hoog!? Gr
  3. Lucas:
    Weer een fraaie beschrijving
    Dank en geniet verder
    Hier alles ok
  4. Richard en Sander:
    10 maart 2024
    Mooie diverse natuur. Het was vast heerlijk genieten van de verse oesters.
  5. Marie et Jacques:
    10 maart 2024
    Que de beaux paysages, c'est un vrai plaisir de vous suivre dans ce beau pays.
    Profitez du soleil
  6. Geke en Wim:
    Merci Jacques, Marie.
    Bonne dimanche
  7. Yoran en Eden:
    10 maart 2024
    Hele speciale kust, had dat niet verwacht in Marokko. Blij dat jullie zo genieten!

Jouw reactie