22Juni: Reykjahlíð (myvatn)

24 juni 2023 - Dalvík, IJsland

We worden wakker waarbij de zon en warmte (20°) is teruggekeerd. Men zegt, IJsland heeft 4 seizoenen in zeer korte tijd! Dit kunnen we beamen.

De directe omgeving van het myvatn (muggenmeer) is een interessant geothermische gebied. Dit gebied heeft vloeibare gesteente (magma) slechts enkele kms onder het aardoppervlakte, hetgeen kokende water- en modderpoelen en stoom oplevert.

Het meer zelf is gevormd door een vulkaanuitbarsting van de nabijgelegen Krafla vulkaan, waarbij gestold lava als bodem fungeert. Het meer wordt gevuld door diverse bronnen. Vanwege het mineraal rijke water zijn er veel algen, wat muggen aantrekt. (Maar, ze steken niet).

gestolde lava in myvatn

We wandelen door de Dimmuborgir, een bos van zwarte lava rotspilaren met soms bizarre vormen en gaten in de rotsen. We zien een mooie patrijs.

Dimmuborgir: Gestolde lava Rotspilaren2Dimmuborgir: Gestolde lava Rotspilaren4patrijs

Daarnaast ligt de Hverfjall, één vd grootste kraters ter wereld, dat 120m boven de grond ligt. (Diameter =1000m en 140m diep). We klimmen naar de rand vd indrukwekkende krater. We hebben een prachtig uitzicht op myvatn en omgeving.

Beklimming krater HverfjallKrater HverfjallUitzicht op myvatn vanaf krater HverfjallUitzicht vanaf krater Hverfjall

Hierna rijden we naar Hverir, een gebied van kokende water- en modderpoelen, stoom en zwaveldioxide (geur van rotte eieren). We lopen een trail langs de poelen. De aarde onder onze voeten is handwarm. De poelen zelf ca 100°.

Hverir1Hverir4Hverir3

Dan rijden we naar de Krafla vulkaan.  Dit gebied bevat hotspots van gesmolten lava, gas en water. IJsland heeft hier slim gebruik van gemaakt dmv een geothermisch power plant voor de productie van electriciteit.

Uitzicht vanaf Lake Viti op Krafla Power plant

We zien de prachtige turquoise kratermeer Viti, gevormd door een vulkaanuitbarsting in 1724.

Turquoise Kratermeer Viti

Hierna rijden we terug naar de camping in Reykjahlíð. We blijven nog lang buiten, met een vliegennet weliswaar.

Buiten met vliegennet

Om 24:00 schijnt de zon nog op de heuvels in de verte, wat een mooie  kleur geeft.

Zon op heuvels om 24:00 bij myvatn

1. Leen en Jacky:
    24 juni 2023
    En IJsland blijft prachtig en boeiend. Met een aangenaam temperatuur. Grappige foto met het vliegennet, jullie hadden je goed voorbereid.
  2. Marianne en Ank:
    24 juni 2023
    Niet vergeten te gaan zwemmen in een van de zwembaden waar ze gebruik maken van al deze geothermische warmte. IJslanders gaan we in de winter vaak 2 keer per week naar toe. Ook goed voor spieren!
    Mooie foto’s en andere vergezichten omdat jullie veel Km’s lopen .
  3. Marga en Kees Hagenaars:
    24 juni 2023
    Het is weer genieten van al het moois en de uitgebreide verhalen. IJsland ziet er fantastisch uit wat een mooie natuur.
  4. Wies Luijten:
    24 juni 2023
    Het blijft maar mooi 🤩. Wij zijn nog steeds in de Drome, op de rand van de Ardèche en de Vercors. Ook hier is het schitterend. We krijgen er geen genoeg van
  5. Geke en Wim:
    24 juni 2023
    Idd. De Drôme is fantastisch. Deze tijd zijn de lavendel velden in bloei. Leuk langs te fietsen.
    Geniet ervan
    groetjes
  6. Yoran en Eden:
    24 juni 2023
    Ongelooflijk wat voor speciale (en vreemde!) landschappen jullie zien. Ik neem aan dat papa niet heeft gezwommen?
  7. Ineke:
    24 juni 2023
    Achterstand met lezen ingehaald. Wat een prachtige reis. Ruig, leeg, mooie natuur. Grote verschillen in temperatuur. Wij genieten thuis mee van jullie reisverslag 👍
  8. Marie et Jacques:
    24 juni 2023
    C'est magnifique, quel courage pour affronter le mauvais temp. J'ai bien aimé les tenues de voile.....
  9. Geke en Wim:
    Bonjour Jacques, Marie,
    Les Islandais disent: Il n'y pas mauvais temps, que mauvais vêtements. On pense, c'est vrai.
    On a rencontré pas mal de français qui se bougent en camping-car.
    Un très beau monde, ici.