23Juni: Reykjahlíð - Dalvik

25 juni 2023 - Grenivík, IJsland

Voordat we de Arctic Coast Way vervolgen, rijden we het meer 'myvatn' rond. In Skútustaðir wandelen we om de pseudo-kraters te zien.

Skútustaðir: pseudo-kraterSkútustaðir: pseudo-krater in myvatnrivieren, uitkomend op myvatn

Op weg naar Dalvik langs Rt1 zien we de indrukwekkende waterval Goðafoss (H=12m, L=30m). IJsland is gezegend met vele grote watervallen.

GoðafossGoðafoss

Dalvik ligt aan de fjord 'Eyjafjörður'. We zien eerst de O-zijde vd fjord, te bereiken via de onverharde Rte835 en Rte83 door een mooi desolaat bergachtig gebied.

Berglandschap vanaf onverharde Rte 835Landschap vanaf onverharde Rte 835

We eindigen in Grenivik. Het weer is mooi dus picnicken we buiten.

picnicken aan de Eyjafjörður in GrenivíkFjord EyjafjörðurIJslandse paarden

Terugrijdend langs deze mooie fjord passeren we Akureyri, waar we boodschappen doen bij Bonús. We schrikken wel van de prijzen (bv een brood €6.50, zalmfilet €23). De IJslanders die we spreken klagen ook over de hoge prijzen. We zien in de haven 2 grote cruiseschepen vd Holland-Amerika lijn.

Akureyri: 2 cruiseschepen van de HAL

We zijn nu aan de W-zijde vd fjord en rijden naar de camping in Dalvik. We hebben een prachtig uitzicht op de besneeuwde bergen. Het zonnetje schijnt, dus eten we buiten.

Dalvik: camping

1. Anne van den Berg:
    25 juni 2023
    Ja, Akureyri is de tweede plaats op IJsland, na Reykjavik. Wij waren er ook.
  2. Wies Luijten:
    25 juni 2023
    Wat een prachtige natuur. Dat is op en top genieten
  3. Leen en Jacky:
    26 juni 2023
    23€ voor zalmfilet, 6€ voor een brood ... Jawadde !(Belgische uitdrukking 😊).
    Jacky en ik moeten zeker 10 kilo's kwijt raken .... IJsland bezoeken is wel goed om te vermageren met die prijzen 😂
  4. Geke en Wim:
    26 juni 2023