14Juli: Skaftafell - Haukafell

16 juli 2023 - Höfn, IJsland

Vlakbij de Fjallsárlon is er de verborgen en ongerepte Múlagljúfur canyon, dat niet aangegeven is, maar uitzonderlijk mooi moet zijn. Mbv GPS coordinaten vinden we de afslag op Rte 1 en na 4km op de onverharde weg is een parking.

Een trail van 4km, dat 210m klimt leidt ons in 1 hr naar het hoogste uitzichtspunt. Gelukkig is het weer goed. Onderweg hebben we prachtige uitzichten op de diepe mosgroene kliffen van de canyon, watervallen gevoed door de gletscher, de 2 ijsmeren (Fjallsárlon en Jökulsárlon) en de zee.

Overzicht Múlagljúfur canyonDe ongerepte Múlagljúfur canyonDiepte vd Múlagljúfur canyon

Het uitzicht vanaf het eindpunt is  adembenemend en we zien de enorme grilligheid vd mosgroene rotsen. In de verte zien we de ijsbergen drijven op de 2 meren en de zee. We zijn van mening dat dit tot dusver de mooiste canyon is dat we hebben gezien.

Uitzicht op de diepe Múlagljúfur canyonUitzicht op de ijsbergmeren vanaf de Múlagljúfur canyon

Na de afdaling lunchen we in de camper. Hierna rijden we naar het ijsmeer 'Jökulsárlon'. Vanaf Rte 1 zien we de ijsbergen in alle soorten en maten. Vanaf de oever vh meer bewonderen we de ijsbergen. Sommigen zijn diepblauw, anderen bevuild met lava as.

Afgebroken ijs vd gletscher in Jökulsárlonijsberg op Jökulsárlonijsbergen op Jökulsárlon

Het meer heeft verbinding met zee. Door de stroming drijven sommige ijsbergen richting zee. We zien een zeehond in het ijsmeer zwemmen.

ijsbergen drijvend  naar zeemeeuw op ijsdreigende lucht, ijsbergen en gletscher

We raken in gesprek met een Belgische gezin uit Overijse (vlakbij Hoeilaart).

Na een paar uur ijsbergen kijken, rijden we naar de kleine camping in Haukafell, te bereiken via een 7km lange onverharde weg tov Rte 1. Het ligt idyllisch vlakbij de gletscher Fláajökull aan de rand van de bergen. In de verte zien we veel paarden rennen,  bijeengedreven door de eigenaar.

camping Haukafellrennende paarden voor de camping

1. Ineke:
    16 juli 2023
    Wauw wat een prachtige dag! Je denkt bijna . . Overijse -> Jacky en Leen maar die zijn nu op Spitsbergen
  2. Marianne en Ank:
    16 juli 2023
    Dat ijsmeer is ook indrukwekkend. Prachtig.
    Grappig Jacky en Leen in Spitsbergen. Wij eind augustus naar Alaska.
  3. Wies Luijten:
    Wat schitterend
  4. Wim en geke.:
    16 juli 2023
    Ineke en Gerard waren in febr een mnd in Zweeds Lapland met hun camper.Een deel van de "Marokkogroep"is zeer avontuurlijk!!😀