13Juli: Skaftafell

15 juli 2023

Het is zonnig en de lucht is blauw. Ideaal voor ijsactiviteiten. Deze morgen gaan we een 3.5 hr durende gletschertocht lopen met een gids van  "mountainguides.is" en van middag doen we een 1hr durende Zodiac tour op het ijsbergmeer Fjallsárlon.

Camping Skaftafell

Op ijs lopen doe je niet zomaar, dus worden wij als groep van 15p voorzien van crampons, pikhouweel, en een helm. We worden met een grote 4x4 truck gebracht naar het beginpunt vd gletscher Vatnajökull: Een korte instructie en dan gaan we.

De 4x4 truck 'mountainguides.is'In de truck naar de gletscherGeke klaar om de gletscher te bedwingen

Met de crampons onder de schoenen houden we stevige grip op het ijs tijdens het lopen. De gids vertelt eea over de bijzonderheden vd gletscher. Leerzaam en fun tegelijk. Pijnlijk om te horen hoeveel de gletscher al is gesmolten, vooral de laatste 30jr. Erg zorgwekkend te ervaren hoe slecht en roekeloos de mensheid omgaat met de aarde.

Massief ijs van min. 200m dikDiepe scheur (crevasse) op de gletscherGeke kijkend naar de 'glacier mill'Wim kijkend naar de 'glacier mill'

Na het douchen en lunchen rijden we op Rte 1 naar het ijsbergmeer Fjallsárlon. Onderweg zien we diverse gletschers (ijstongen) vd Vatnajökull.

ijstong vanaf Rte 1

Er wordt gebruik gemaakt van zodiacs  niet om hard over het ijsmeer te scheuren, maar om dichterbij de  gletscherrand  (100m hoog) en ijsbergen te kunnen komen. Echter, op veilige afstand omdat het meeste onder water zit dat akelig scherp en hard is. Het meer is ontstaan sinds de jaren '40 door het smelten van de gletscher.

Gletscher en Fjallsárlon

Zodiac tour op Fjallsárlon

De ijsbergen zijn afgebroken stukken ijs van de gletscher rand.

Ijsberg op FjallsárlonIjsberg op FjallsárlonIjsberg op Fjallsárlon

We rijden daarna 30km terug op Rte 1 naar de kleine camping Svináfelli. Het is leuk gesitueerd aan de rand vd bergen.

Camping Svináfelli

Het was weer een dag met mooie  nieuwe ervaringen: Super

1. Wies Luijten:
    15 juli 2023
    Alweer een super dag. Het houdt maar niet op
  2. Marga en Kees Hagenaars:
    15 juli 2023
    Wat een fantastische ervaringen weer. Jullie hebben zoveel moois om op terug te kijken dat neemt niemand jullie meer af.
  3. Anne van den Berg:
    15 juli 2023
    Hoe hebben jullie de weg vanaf Kirkjubæjarklaustur naar het IJsmeer ervaren? We reden in 2006 via een lange brug over lava in allerlei vormen. Maar ik denk tot een paar geleden die brug was weggeslagen door een eruptie. Toen kon je dus even niet rondrijden via rt 1. Het ijsmeer is echt apart door al zijn grillige ijsbergen. Goed vervolg van jullie reis
  4. Geke en Wim:
    Hi Anne
    Inderdaad, in Oct 1996 is de vulkaan onder de 500 m dikke ijslaag uitgebarsten. Door de warmte was dit in feite een verborgen ijsmeer. De kracht tilde de dikke ijslaag 10m omhoog zodat het warme water, stenen e.d. zijn weg vond naar beneden. 150.000m3/ s ging naar beneden. 100km2 (Sleiðarsandur) werd voorzien van een dikke laag sediment. Voor eens en altijd
    De volgende uitbarsting vd Gromimsvötn gaat zeker komen.
  5. Ineke:
    16 juli 2023