13Mar: Taroudant

14 maart 2024 - Taroudant, Marokko

Vandaag verplaatsen we ons vd camping naar de camperplaats ad rand vd vestingmuren van Taroudant.

Tadourant: camperplaats bij de vestingmuren

Taroudant wordt 'klein Marakkech' genoemd en is helemaal omringd door 1000 jr oude vestingmuren (7 km) en torens, opgetrokken uit leem en keien. Binnen de vestingmuren zijn de medina, souks en kasbah.

vrstingmuren met torensPoort khemis

We zijn benieuwd en gaan het op de fiets verkennen. Geke en ik huren fietsen vlakbij de camperplaats en Jacky en Leen hebben hun eigen fietsen.

Tadourant: fietsverhuur

We fietsen eerst naar de leerlooierij aan de andere kant van de medina. Het verkeer in de straten is ietwat chaotisch met de vele fietsen,  brommers en autos. Maar, we wurmen ons er zo goed mogelijk tussen door.

Fietsen in het centrum

Helaas is de leerlooierij eerder gestopt met werken ivm ramadan. Echter, een medewerker legt ons het proces uit. Interessant wat er allemaal bij komt kijken. Geke koopt een handtas van geiteleer en dingt van de vraagprijs af.

Leerlooierij: stapel huidenTadourant: schrapen vd haren vd huid. Leerlooierij: stapel huidenLeerlooierij: drogen schapehuiden

Hierna fietsen we naar Place Talmoklate in het centrum. Bij een bakker kopen we broodjes en eten het ter plekke op.

Tadourant: bij de bakker

De Berber souk is vlakbij en we lopen door de gangen van kleurige specerijen, noten, etc. Via een steeg met ateliers van meubelmakers komen we weer uit bij het beginpunt. Stiekem neem ik nog een foto binnen de moskee.

Souk met specerijenStraat van meubelmakersmoskee

We brengen onze aankopen naar de camper en nemen een pauze. We fietsen daarna nog langs de oude vestingmuren voordat we de fietsen weer inleveren. Buiten de vestingmuren zien we een bizar leem landschap.

vestingmurenleem landschap buiten de vestingmuren

's Avonds doen we met Bob en Gemma een wandeling door het centrum en langs de mooi verlichte vestingmuren. Het is rustig op straat ivm ramadan en we horen een gebedsoproep.

theepot verlichte poortbidtijdvestingmuren

Taroudant is een verborgen parel, en itt Marakkech veel minder toeristisch.

1. Marianne en Ank:
    15 maart 2024
    Nog veel nieuw te zien
  2. Marga en Kees Hagenaars:
    15 maart 2024
    Dat ziet er inderdaad erg mooi uit. Ik was lang geleden (in 1977 ..... ) in Marakkech, en toen was het er erg druk. In de kasbah was het soms schuifelen. Dan is dit een verademing.
    Het verslag is ook weer mooi verzorgd.
  3. Richard en Sander:
    16 maart 2024
    Leuk als echte Hollanders op de fiets :)) mooie plaatjes weer.
  4. Wim en geke.:
    17 maart 2024
    Idd,veel fietsen.Dit deel v Marokko is erg vlak en t viel ons op hoeveel fietsers en ook brommertjes er hier reden.Je hebt een groter bereik.Je kon je ook met paard en wagen laten rond rijden.

Jouw reactie