12Juli: Skogar - Skaftafell

14 juli 2023 - Skaftafell, IJsland

Aan de rand vd camping ligt de Skogafoss, een indrukkende 60m hoge en 25m brede waterval van de rivier Skoga, afkomstig van het smeltwater van de gletscher en vulkaan Eyjafjallajökull.

Skogafoss

Daarna nemen we de trappen omhoog naar de klif om de waterval van boven te bekijken. Het sproeiwater maakt een (dubbele) regenboog.

Volledige regenboog vd SkogafossDubbele regenboog vh sproeiwater vd Skogafoss

Eénmaal boven volgen we langs een pad de Skoga, onderweg weer watervallen passerend. In de verte zien we de gletscher Eyjafjallajökull. Prachtige, woeste natuur.

Cascade SkogarivierSkogarivier en omgeving stroomopwaartsSkogarivier stroomopwaarts

Maar we moeten terug, want we hebben voor morgen een gletscher tocht geboekt in Skaftafell.

We rijden O-richting  naar Vik. Daar zijn  bijzondere rotsen van Dyrhólaey, ooit ontstaan uit een onderzeese eruptie.

Rotsen van DyrhólaeyRotsen van Dyrhólaey

Daarna bekijken we de prachtig groene 100m diepe Fjaðrárgljúfur Canyon bij het dorp Kirkjubæjarklaustur.

Fjaðrárgljúfur canyonFjaðrárgljúfur canyon

Rte1 volgend komen we aan op de camping van Skaftafell, aan de rand van de Vatnajökull. Dit is de grootste gletscher van Europa.

Camping van Skaftafell

1. Wies Luijten:
    Wooooow. Schitterend
  2. Marianne en Ank:
    14 juli 2023
    Vik en het Lavastrand vond ik ook prachtig.
    De mooie vormen van de bergen en rotsen in zee
  3. Anne van den Berg:
    14 juli 2023
    Nog voor Vik zagen wij onze eerste papegaaiduikers, kundig, op een uitstekende rots in zee, met uitzicht op het pikzwarte lavastrand.
    Zijn jullie nog onder een foss doorgelopen?
    Wij hebben overnacht in Kirkjubæjarklaustur