11Juli: Landmannalaugar - Skogar

12 juli 2023 - Skógafoss, IJsland

Gelukkig, de zon en blauwe lucht zijn weer terug.

We zijn benieuwd of we de rivier straks kunnen oversteken. Het heeft nl. veel geregend. We maken nog enkele fotoshots van dit fantastische gebied en ervaren de bijzondere sfeer: We maken deel uit van deze sportieve mensen die allemaal één gemeenschappelijk doel hebben: Genieten van de natuur en wandelen.

Tentenkamp met de bewandelde toppen Bláhnúkur en GraenagilCamping Landmannalaugar

We besluiten om nog een korte wandeling te doen naar het meer Frostastaðavatn, maar eerst steken we de 2 rivieren over, wat wordt gefilmd door Geke. Het water is duidelijk dieper dan gisteren (ca. 70cm), maar het gaat goed en ik houd de voeten droog.😀

1000013437Het meer Frostadtaðavatn1000013435

We genieten van de wandeling en het uitzicht op het meer omringd door kleurige heuvels en het gestolde lava.

We rijden dezelfde onverharde route terug, maar moeten nu door vele plassen heen vanwege de regen van gisteren. We zigzaggen er enigszins omheen, waar het kan. We wachten geduldig op elkaar bij tegemoetkomend verkeer.

Door de Plassen heen op Rte F208Wachten op tegenligger op F208Een grote plas td nemen op F208

Onderweg nemen we nog een kleine omleiding naar een turqoise kratermeer (Hnausapollur), omgeven door zwarte lava zand.

Kratermeer Hnausapollúr op Rte F208.

We zien dat het blauwe rivierwater zich vermengt met het zanderige water in het meer, wat een mooi effect geeft.

Rivierwater vermengt zich met het meer

Via Rte26 (deel onverhard), komen we op Rte1, de ring van IJsland. Op Rte26 zien we de Fossabrekkur, een cascade van kleine watervalletjes in een groene oase.

Fossabrekkur langs Rte26

We bezoeken de mooie Gljúfrabúi waterval, 15km Z van Hvolsvöllur.  Het water valt vanuit een opening  in een grot en tuimelt in een poel. Door het echo effect maakt de waterval veel lawaai.

Gljúfrabúi waterval

We rijden vervolgens naar de camping van Skogar, dat tegenover de 60m hoge Skogafoss ligt. Morgen zullen we het bekijken.

1. San:
    12 juli 2023
    Mooi hoor!! Skogafoss kan je achter de waterval doorlopen. Geeft mooie foto's om er dwars doorheeen te fotograferen
  2. Anne van den Berg:
    Prachtig
  3. Marian Oosting:
    12 juli 2023
    Hoi,het natuurgeweld bij de Litli hrutur ook gezien? Stond hier in de krant! Groetjes Marian
  4. Geke en Wim:
    Hallo Marian, Jans,
    Vorige Woe voelsen we al aardbevingen. De camper schudde licht. Do kreeg ik een SMS alert van aardbevingen en kans op vulkaanuitbarsting. We reden toen enkele kms van de plek. Nu is alles afgezet ivm giftige gassen
    Dus, een NoGo, er heen te rijden.
    We staan nu tegenover de vulkaan vd 2010 uitbarsting, dat het hele vliegverkeer plat heeft gelegd.
  5. Marianne en Ank:
    12 juli 2023
    Oh het 4/4 rijden geeft wel heeeeel veel meer van IJsland . Prachtig en inderdaad het kleurrijke water.