10Juli: Þjórsárdalur - Landmannalaugar

11 juli 2023 - Landmannalaugar, IJsland

Landmannalaugar waar we vandaag naar toe rijden is een heel bijzonder natuur gebied, bestaande uit veelgekleurde bergen, hotsprings in de valleien. Het ligt afgelegen in de highlands, te bereiken via de slechte, onverharde weg F208 en F224 (alleen voor 4x4). Dat wordt veel schudden en rammelen.

Echter door zijn grote aantrekkingskracht is het inmiddels een populaire bestemming geworden voor hikers.

We stijgen naar de hoogvlakte en rijden langs een meer met mooie spiegeling.

Spiegeling in meer op Rte F2081000013285

We nemen na 12km onverharde F208, de afslag naar de verborgen canyon Sigöldugljúfur. Eerst is er niets dan een lava vlakte en dan -WOW- plotseling staan we voor een geweldig mooie canyon met zijn vele watervallen, het diepblauwe water en de overvloedige vegetatie.

Canyon SigöldugljúfurClose-up vd Sigöldugljúfurandere kant vd Sigöldugljúfur canyon

We vervolgen de F208, een wasbord met kuilen en steenslag, maar we gaan ervoor. We zijn duidelijk niet de enigen die de auto laten afzien.

De stenige wasbord Rte208Passerend meer op Rte F208

Bii een stop aan een meer zien we een 4x4 Ford Ranger en vraag wat die slangen doen aan de wielen. Het is om de luchtdruk in de banden automatisch te varieren, via een app zijn de waarden in te stellen. Nog nooit gezien.

Automatisch instellen vd luchtdruk in de banden

We nemen de afslag naar de camping van Landmannalaugar, dat ligt op Rte F224.

Vlak voor de camping doorwaden we 2 rivieren, waarvan de 2e ca. 50cm diep. We volgen de vlaggen voor de minste diepte.

Op de camping staan de autos opgelijnd en het veld voor ons staan vele tentjes, veelal met jeugd. Populair is vanuit hier een 4-daagse hike te doen in de highlands naar Ðorsmosk.

Na de lunch, doen we meteen een wandeling: het weer kan immers snel omslaan. Geke doet een wandeling beneden, ik probeer de Mt Bláhnúkur (945m) en Graenagil (1013) te bereiken. Op de top is het uitzicht ongelooflijk mooi: rondom prachtig gekleurde bergen en valleien waar stoom naar boven krinkelt van de hotsprings.

Uitzicht naar de top van de GrenagilHet pad op de richel vd berg GrenagilDe top vd Grenagil bereiktEen vallei vd LandmannalaugarUitzicht op Landmannalauga vanaf top Grenagil

Helaas begint het weer om te slaan als ik op de top ben. Het regent licht met onweer op afstand, dat gelukkig snel wegebt. Het begint harder te regenen, 2.5 hr later kom ik als een verzopen kat bij de camper. Desondanks, de inspanning was zeer de moeite waard!

Het blijft de hele avond regenen.

1. Erna en Koos:
    11 juli 2023
    Die canyonfoto's, ongelooflijk mooi. De moeite waard om alle hobbels te ben zeg.
    We horen hier van de eruptie op IJsland..keep save!
  2. Anne van den Berg:
    11 juli 2023
    Wat een kleuren. Wij konden hier niet komen met onze huurauto Toyota Yaris. Dit is wel echt IJsland, mieters mooi
  3. Wies Luijten:
    Woooow
  4. Marianne en Ank:
    13 juli 2023
    Prachtige foto’s zo bijzonder in het binnenland