5Juli: Ólafsvík - Mosfellsbaer

6 juli 2023 - Mosfellsbær, IJsland

Gisteren was de lucht helder genoeg om de gletscher Snaefellsjökull te kunnen zien. Vandaag is het onzichtbaar door de bewolking. Zoals overal, ook deze gletscher ontsnapt niet aan de  klimaatverandering. Sinds 1996 is er een afname dat wordt versneld in steeds hogere tempo.

Er is genoeg te zien op Rte574 dat als een ring om het Nat park ligt.

We bekijken de Svöðufoss en rijden door het uitgestrekte lavaveld via Rte579 naar de vuurtoren Öndverðarnes.

Svöðufoss bij HellissandurRte579 door lavaveld ad voet van SnaefellsjökullVuurtoren van Öndverdarnes

De kust heeft imposante kliffen, bewoond door zeekoeten, alken en meeuwen aan de witte vlekken te zien.

Kliffen van Svarðsvíkkliffen van SvraðsvíkClose-up alken op kliffen van Svraðsvík

We drinken daarna koffie in het kleine café Fjöruhúsið aan de kleine baai, dat bezaaid is met lava rotsen.

Baai in Hellnar met café Fjöruhúsið

We maken nog een stop om zeehonden te spotten op het strand van Ytri-Tunga. De Snaefelksjökull is vanaf hier weer zichtbaar.

Zeehonden bij Ytri-Tunga op Rte54Mtn Snaefellsjökull

We zien een opvallende waterval: 'Bjarnarfoss' (80m hoog) waarvan het water de rotsen tot basaltkolommen heeft geslepen.

Bjarnarfoss (80m hoog)

We rijden naar Mosfellsbaer, 12km voor Reykjavik, om morgen op tijd te zijn bij de Mercedes garage in Reykjavik.