29 Sep: Orfano beach - Piëria

29 september 2022 - Piëria, Griekenland

We zijn vroeg genoeg op om van de zonsopkomst te genieten. Het is altijd weer prachtig te zien hoe de overgang van diverse kleuren oranje naar blauw verloopt in ca 15 min.

Zonsopkomst Orfano beach

We besluiten de mooie kustweg te rijden. Zo houden we zicht op de Egeïsche zee. Onderweg doen we boodschappen.

We gaan even de snelweg (tol) op om de drukte van Thessaloniki te vermijden, daarna nemen we kustweg weer.

De tolwegen voor campers zijn ongeveer 2.5 x duurder dan die voor personenautos. De hoogte (2.7m) is bepalend.

De laatste 15 km rijden we langs een lokale weg langs de baai, door kleine niet-toeristische dorpen. Er zijn veel kleine visrestaurantjes.

We vinden een camperplek in de vrije natuur in Piëria aan de baai, 30km ZW van Thessaloniki.

camperplaats in de  baai van Piëria

De baai is een soort lagune, waar flamengos hun kostje bij elkaar scharrelen a.h.w. voor de camper. Het zijn mooie vogels zowel in het water als in de lucht.

Flamengos PiëriaFlamengoes in ondiepe baai van PiëriaFlamengos Piëria in vlucht

Verderop in de baai zijn mosselbanken  waarbij de oogst aan land wordt gebracht in het vissershaventje Pydna, hier dichtbij.

Ik ga toch even zwemmen in het warme ondiepe water. Daarna afspoelen met de buitendouche van de camper.

zwemmen Piëriacamperplaats in de  baai van Piëria2

Het is onze laatste dag  in Griekenland. Morgen gaan we de grens over naar Albanie.

Strand bij Piëria bij avond

1. Wies Luijten:
    29 september 2022
    Wat is onze planeet toch mooi en jullie genieten er volop van. Een mooie voortzetting van de terugreis.
  2. Marianne en Ank:
    30 september 2022
    Prachtige beelden en zo rustig. Goede reis verder