Dag 3(7Jul): Maçka - Erzurum

7 juli 2022 - Erzurum, Turkije

Vanmorgen zijn we vroeg weggereden en onze koffiestop gehad op de top van de Zigana pas. Een mooi uitzicht op de bergen.

20220707_090105

Hierna zijn we gestopt in Bayburt om een paar  boodschappen te doen en ons te voorzien van TLs.

Bayburt bezit een groot kasteel op de top van de heuvel, gebouwd door Armeniers. Marco Polo is hier geweest op weg naar China (1271-1295). In 1919 heeft Kemal Atatürk hier de basis gelegd van het moderne Turkije. Vandaar een groot standbeeld.

20220707_131614

Het is een prettig stadje, met een mix van zwart gesluierde vrouwen met boerka en Westerse stijl. Geke vervangt het batterijtje van haar horloge in een winkeltje. We krijgen thee van de handelaar. Zo aardig!

We hebben trek en we gaan lunchen bij een Dönerci. We kiezen een typisch Turks gerecht uit. De eigenaar is trots dat wij bij hem komen eten en er wordt een foto van ons genomen. Het smaakt ons heerlijk.

20220707_125005

We worden een paar keer in het Duits aangesproken door Turkse voorbijgangers tijdens het boodschappen doen en vragen om thee te drinken. Zo hulpvaardig, maar we willen verder.

Eenmaal weer onderweg denken we Guido, de fietser uit Utrecht te zien. Maar het blijkt een Duitser te zijn op weg naar India.

Grappig, een koe vervoerd in een laadbak van  een vrachtwagentje.

20220707_155225

De parkeerplaats in Erzurum/Palendönken (skigebied) is de eindbestemming, maar eerst bezoeken we de Çifte Minerali Medresesi (Islam school), gebouwd in 1253 door Seldjoeken. Het heeft 2 typische minaretten. Ook heeft het nog de restanten van een stadsmuur met een fort.

20220707_16375920220707_16181920220707_175614

Terug bij de auto hebben we weer een lekke band RA. Verdorie, de 2e in 2 dagen. Met mijn nieuwe potkrik meteen aan de slag, maar krijg al snel hulp van iemand. We zijn nu expert in het verwisselen van banden!

Deze man begeleidt ons ook naar een bandenreparatiebedrijfje. De band wordt vakkundig gerepareerd. Hij vraagt 75TL (€4) voor een 1hr werk. Ongelooflijk! Echter, we geven hem veel meer.

20220707_175726

Om 19:30 komen we aan op de parkeerplaats in Erzurum/Palendönken, een bekend Turks skiresort. Het ligt op 2200m hoogte.

1. Marianne en Ank:
    8 juli 2022
    Slapen op 2200 meter lekker fris om te slapen neem ik aan. Vervelend 2e keer lekke band. Succes verderv
  2. Anne van den Berg:
    8 juli 2022
    Is dat jullie manier van contact leggen met een garage? Vervelend zo’n lekke band telkens
  3. Wies Luijten:
    9 juli 2022
    Alweer een mooie dag met mooie foto’s, ondanks de lekke band