Dag72(14Sep): Mestia - Thkabuachi

16 september 2022 - Borjomi, Georgië

Vannacht was het koud en het regent nog steeds, maar we vertrekken naar Chateau Chkaduachi in Thkabuachi enkele kms van het stadje Zugdidi.

Tijdens de rit naar beneden zien we al snel de gevallen gesteente en rotsblokken die op de weg liggen. Dit als gevolg van de zware regenbuien afgelopen vannacht. Het is niet ongevaarlijk onder deze omstandigheden te rijden. Een vallende rotsblok kan aanzienlijke schade geven aan de camper en ons ernstig verwonden of zelfs doden. Ook zien we regelmatig watervallen, ontstaan door hevige regenval.

20220914_09484120220914_09590220220914_11062020220914_103641

Eenmaal uit de bergen wordt de temperatuur weer aangenamer en  zien zelfs weer de zon.

In de loop van de middag komen we aan bij het Chateau Chkaduachi via een lange oprijlaan/gravelroad.

20220915_08385620220915_08471320220914_182115

Het is in feite een grote bungalow waar de prins Alain Murat en zijn echtgenote Véronique Murat de Chabo-Tramcourt wonen. Het zijn Franse afstammelingen van maarschalk Joachim Murat (keizerlijke adel), de zwager van Keizer Napoleon Bonaparte en de Georgische prinses Dadiani. Eind 19e eeuw trouwde Asil Murat, de kleinzoon van maarschalk Murat, de Georgische prinses Salome Dadiani, en ging in Georgie wonen. Echter tijdens de Russische revolutie, vluchtten ze naar Frankrijk. De afstammeling, Alain, en zijn vrouw Véronique keerden in 1997 terug naar Georgie, de plek waar ze nu wonen.

De prins en prinses hebben een aristocratische manier van doen, maar zijn amicaal en zeer warme, aangename mensen. Geke en ik spreken Frans met hun, waarmee ze blij verrast zijn.

We krijgen een rondleiding in het stijlvol ingerichte huis. Het hangt vol met fotos en schilderijen van Napoleon en de maarschalk Murat. De veranda heeft een schitterend uitzicht op de vallei en beboste heuvels.

20220914_19262420220915_091303

Daarna gaan we allen aan tafel en eten een heerlijke maaltijd, jawel... geserveerd door een bediende. Heerlijke wijnen maken de maaltijd compleet.

20220914_23121520220914_203123

Halverwege de maaltijd komen er zangers binnen. Wat een leuke verrassing. De hele avond horen we prachtig Georgische polyphonisch gezang. Ze treden ook regelmatig op in Europa, bv op Corsica!

20220914_20044620220914_202959

Het is een fantastische avond geweest.

1. Wies Luijten:
    17 september 2022
    Jammer van de regen in deze mooie kloof en bergen. Maar wat een bijzondere ontmoeting met de prins en prinses de Murat en de top-avond die erop volgde
  2. Samira:
    17 september 2022
    Wauw dat kan niet iedereen vertellen,met koninklijk familie aan tafel.🤩
    Wat een leuk verhaal!
    De natuur is daar prachtig.
    Spijtig van het weer.
  3. Marianne en Ank:
    17 september 2022
    Wat een mooi afscheidsdiner.
    En wat een bijzondere plek.
    Fijn dat jullie allemaal goed door de bergen gekomen zijn met al die stenen op de weg .
    Goede thuisreis
  4. Bé en Giny:
    17 september 2022
    Iedere dag weer een nieuw avontuur en altijd weer verrassend.
    We kijken iedere dag uit naar weer een boeiend verhaal.
    Er is geen dag gelijk en elk landsdeel heeft z’n bijzonderheden.
    Blijf schrijven dan blijven wij lezen.
    Nog veel plezier beiden. Groetjes van ons.
  5. Erna en Koos:
    18 september 2022
    Whauw..wat een bijzondere dag is dit zo te lezen. Wat een geschiedenis en dan daar de nazaten van aan tafel, uitzonderlijk!