Dag 1-2(5-6 Jul): Turkije- Maçka/Sumela camping

6 juli 2022 - Maçka, Turkije

De reis is vandaag, 5 Juli, gestart en om 11:00 is er een welkom, gevolgd door een uitgebreide briefing over Iran.

Nieuw: Er moeten Iraanse kentekenplaten worden gekocht aan de grens.

Het routeboek en de kaart van Iran worden uitgereikt, de waypoints van de route in Iran worden geinstalleerd in de 2 Garmin Nav systemen. De route wordt op de papieren kaart ingekleurd. Na een kleine dag werken zijn we er klaar voor.

TR-Maçka: Inkleuren wegenkaart

Er zal ca 11.000km worden gereden in 75 dagen, waarvan 48 dagen in Iran.

Tijd voor de welkomstborrel met heerlijke versnaperingen. Heel gezellig en goed voor de groepsvorming. Bij het donker worden gaan we de campers in.

IMG-20220705-WA0002

De volgende dag brengen we een bezoek aan het beroemde Sumela klooster in Maçka (Unesco monument).

Het heeft een beetje een Tibetaanse uitstraling op afstand omdat het hoog tegen de rotsen is aangebouwd en veel trappen moeten worden gelopen.

Sula kloosterSumela klooster

De fundamenten zijn gelegd in de 4e eeuw en uitgebreid in de Byzantijnse periode (395-1453) en de 18e eeuw eeuw. (Het Byzantijnse Rijk was de voortzetting van het Romeinse Rijk in het Oosten met hoofdstad Constantinopel). Het klooster was in gebruik tot 1923.

Hoewel veel van de frescoes zijn beschadigd en een groot aantal redlijk goed te zien. Ook de façade van de kerk heeft mooie frescoes.

20220706_11111920220706_111019Sumela: frescoes façade van de kerk

's Middags gaan we naar Trabzon om een nieuwe, iets grotere potkrik te kopen en de mooie Aya Sofya moskee te bekijken. De Aya Sofya is als klooster gebouwd in de 13e eeuw, maar functioneert nu als moskee. De frescoes zijn heel mooi en redelijk gaaf.

20220706_16191620220706_16043220220706_16072320220706_161618

Hierna rijden we weer terug en doen nog boodschappen.

1. Anne van den Berg:
    6 juli 2022
    Goeie reis
  2. Marianne en Ank:
    6 juli 2022
    Groeten aan Paul en Christine . Als ik ze zo zie zitten op de foto’s krijg ik het gevoel dat ik er ook bij hoor 😜
  3. Geke en Wim:
    Hallo Marianne, Ank,
    Zullen we doen. Jammer dat jullie er niet bij kunnen zijn. Maar, via de blog toch wel een beetje.
    Lieve groetjes van ons
  4. Wim Sagel:
    Goede reis!
  5. Agnes Wassing:
    Goede reis naar Iran!
  6. Harold:
    8 juli 2022
    Leuk om te lezen, goede voortzetting van de reis!