Reis Ultiem Perzie: Voorbereidingen, tegenslagen en een aangepaste reis

29 mei 2022 - Hoeilaart, België

Op 4-5 Maart 2022 zijn we bij Expeditions Far-East (EFE) in Boxmeer om ons voor te bereiden op de 96 dagen reis "Oude Zijde Route" (OZR). Er moet nl. veel gebeuren: Kennismaking deelnemers, landeninformatie, kledingvoorschriften Iran, het invullen van de VISA, check van de camper incl mee te nemen onderdelen, testen van de transceiver en het configureren van het 2e Garmin GPS systeem.

Ivm de invasie van Rusland in Oekraine op 24 Feb wordt er een eerste wijziging in de route aangebracht. We zullen Rusland en Kazachstan vermijden en Oezbekistan, Turkmenistan en Kirgizie in-en uitrijden via Turkije. Uiteraard vindt iedereen dit de juiste beslissing. De dagen in Rusland en Kazachstan zullen worden verdeeld over de andere landen.

Begin Mei wordt de camper technisch aangepast bij een gespecialiseerd bedrijf in Nederland opdat de Hymer ons niet in de steek zal laten tijdens ons verblijf in Iran ivm slechte kwaliteit van de diesel. Na de reis zal de camper weer worden aangepast aan de EURO6 norm.

Begin Mei wordt duidelijk dat Turkmenistan zijn grenzen voorlopig gesloten houdt ivm een Covid uitbraak en dus Oezbekistan en Kirgizie onbereikbaar zullen zijn. De OZR lijkt verder weg dan ooit.

In overleg wordt besloten tot het maken van een 75 dagen reis door de overige OZR landen die wel bereikbaar zijn: Iran, Georgie, Armenie. De naam OZR is niet meer toepasselijk, vandaar de wijziging in "Ultiem Perzie".

De reis begint op 28 Juni in Trabzon (NO-Turkije) en een ieder rijdt zelfstandig, via een eigen route en tempo naar Trabzon. We zullen op Do 2 Juni vertrekken vanuit Hoeilaart en rijden de zuidelijke route via Frankrijk, Italie, Kroatie, Montenegro, Albanie, Noord-Griekenland en Turkije. Dit geeft ons voldoende tijd met de nodige rustdagen om de ca 4000km te overbruggen.

Routekaart Ultiem Perzie

Door al deze ontwikkelingen worden we op pas 16 Mei verzocht om de "Carnet de Passage" voor Iran aan te vragen bij ADAC in Duitsland, de borg te betalen en de paspoorten op te sturen naar het VISUM bureau in Rotterdam.

We worden geconfronteerd met de nieuwe tegenslagen. De ADAC eist nu een schriftelijke bevestiging van de actuele waarde van de camper. Dit betekent dat de borg met vele duizenden EUROs stijgt. Helaas hebben door deze nieuwe eis een aantal reisgenoten moeten afhaken.

Onze paspoorten hedden we aangetekend verzonden op 16 mei vanuit ons Frans woonadres, maar zijn op 24 Mei nog steeds niet aangekomen. Het call-centre (zit in Suriname!!) van PostNL beweert dat het adres onleesbaar is en dat het pakketje zal worden teruggestuurd vanuit het centrale depot in Waddinxveen naar Frankrijk! Het centrale depot is telefonisch onbereikbaar en er wordt doorverwezen naar het call-centre. Boosheid en machteloosheid wisselen elkaar af.

Het is inmiddels Vrij 27 mei en onze enige redding is naar het centrale depot in Waddinxveen te rijden, stampij te maken en onze paspoorten op te eisen. Gelukkig is er een empatische medewerker die de hele situatie absurd vond en het pakketje met onze paspoorten snel terugvond.

De adressen zijn zeer leesbaar. Echter, het PostNL sorteersysteem kan de Franse woorden "Destinataire" en "Expediteur" niet interpreteren en kan daarom niet worden verzonden. Blijkbaar wist of wilde het personeel niet een woordenboek raadplegen en het handmatig te sorteren. Schandalig!

Post1  post2

We leveren de paspoorten daarna persoonlijk af bij het VISUM bureau in Rotterdam voor de Iranese ambassade . Wantrouwig geworden na al deze ellende, zullen we het VISUM en paspoorten Woe 1 Juni persoonlijk afhalen zodat we Do 2 Juni kunnen vertrekken.

Ondanks de vele tegenslagen, hebben we er reuze veel zin in en verwachten vanaf nu een zeer voorspoedige en avontuurlijke reis.

1. Marianne en Ank:
    29 mei 2022
    Wat een toestand en ik zou klacht indienen bij post nl en proberen de reiskosten vergoed te krijgen !
    We zijn zeer nieuwsgierig naar de mooie ervaringen die vast gaan volgen .
  2. Wim Sagel:
    Wat een ellende!
  3. Mirjam:
    29 mei 2022
    Jeetje, wat een tegenslagen. Hopelijk heb je ze nu gehad.
    Wij wensen jullie een hele mooie reis toe en kijken uit naar de verhalen en foto's.
    Heel veel plezier.
  4. Erna en Koos:
    29 mei 2022
    Na zoveel stress zijn jullie wel toe aan vakantie, dus laat de reis en het grote genieten maar beginnen !
  5. Bé en Giny:
    29 mei 2022
    Niet leuk om zo te starten.
    Maar vanaf donderdag is het genieten.
    Succes met jullie reis.
  6. Wies Luijten:
    29 mei 2022
    Wat een toestanden. Inmiddels is het bij lange na niet meer de reis die jullie wilden maken. Desalniettemin blijft het een hele mooie tocht. Veel plezier en vanaf nu weinig stress
  7. Cathalijne en Michiel:
    30 mei 2022
    Een hele mooie reis toegewenst. We verheugen ons al op de foto’s en verhalen.
  8. Anne van den Berg:
    30 mei 2022
    Een mooie en interessante reis voor jullie. Wij zijn benieuwd.
  9. Jacky en Leen:
    31 mei 2022
    Administratieve ellende eindelijk achter de rug, nu het leuke stuk. De eerste 4.000 km zijn al een mooie reis op zich. Veel plezier!
  10. Riny en Albert:
    31 mei 2022
    Na veel gedoe en stress kunnen jullie donderdag beginnen aan “Ultiem Perzie”.
    We wensen jullie veel moois en succes met deze bijzondere reis.
  11. San en Ruud:
    1 juni 2022
    Mooi beschreven al die onzekerheid. Ik word er niet goed van! Blijkbaar heb ik een controle-issue.(haha)
    Wij wachten met smart op onze paspoorten en hopen ook morgen de 2de te vertrekken. Tot gauw in Turkije
  12. Mirjam:
    1 juni 2022
    Kunnen jullie morgen vertrekken? Zijn de paspoorten binnen?
  13. Geke en Wim:
    Hallo,
    We kregen Di middag bericht dat ze bij het Visum buro waren. Dus, Woe ochtend zeer blij naar R'dam gereden.
    We gaan Do a.s. vertrekken. 'Yes'💪
    Zelfs 1 week extra tijd, nu besloten is alsnog de groep weer te splitsen. 5 Juli in Trabzon is nu de startdatum. Dus, meer tijd om de rest van Z-EUR te zien.