28Jun: Gurun - Divrigi - Kemaliye

3 juli 2022 - MUNZUR TRAVEL RAFTİNG VE ZİPLİNE, Turkije

We hebben heerlijk geslapen na een lange dag met op de achtergrond het geruis van de stromende rivier.

Na het ontbijt gaan we de canyon inwandelen via een pad langs de rivier. We zijn de enigen. Diep beneden ons zien we vele forellen zwemmen in het kristalheldere water.

Susul Canyon3Susul Canyon2

Op de terugweg komen we langs een zalmkwekerij en kopen 2 zalmen voor het avondeten. We krijgen er thee bij, de nationale drank. Turken zijn prachtige gastvrije mensen.

2 gekochte forellen

Onderweg zien we een fietser met bepakking en stoppen. Het blijkt een jonge Nederlander te zijn, Guido uit Utrecht. We nodigen Guido uit voor een koffie in de camper en vertellen onze wederzijdse plannen. Zijn eindbestemming is Kirgistan aan de Chinese grens, maar zal eerst door Iran fietsen en hij gaat op 7 Juli de grens over. Wij ook! We wisselen onze gsm nummers uit, nemen een foto en rijden verder. Dapper van Guido!

We rijden naar Divrigi. Het landschap verandert van heuvels in ruiger middelgebergte met meer beboste hellingen en af en toe bloeiende heide.

20220628_132151

We zien regelmatig grote aantallen bijenkasten en kuddes geiten en schapen.

Al dagenlang wordt Centraal-Anatolie geconfronteerd met een koudegolf. Maar, nu begint het warmer en zonniger te worden.

We doen Divrigi aan omdat hier een heel mooie moskee en aangebouwde hospitaal/madrassa is gebouwd in 1228-1243 door de Seldjoeken. De Turken zijn hieruit voortgekomen en in deze periode wordt de Turkse taal en de Islam geintroduceerd. Voorheen was in heel Anatolie het Christendom verspreid vanuit Armenie en Georgie. Christenen, moslims en joden leefden vreedzaam samen.

Helaas staat dit Unesco monument in de steigers vanwege restauratie-werkzaamheden binnen en buiten.

Echter, de portalen kunnen we goed zien met zijn zeer fijne gebeeldhouwde decoraties en Arabische teksten. Het is een meesterbouwwerk, de 'Alhambra van Anatolie'. Wij krijgen van een gids een folder in het Engels. Leuk!

Divrigi: Moskee en Madrassa20220628_15365620220628_15540720220628_153638

We doen nog boodschappen in Divrigi en zien een oude minaret die het bidmoment aankondigt en rijden dan binnendoor de bergen in naar Kemaliye. Het landschap wordt ruiger en zien de canyon waar de rivier Euphraat doorheen stroomt.

20220628_16363720220628_181012

De weg gaat over in gravel met kuilen en rijden door talloze ruw uitgehouwen nauwe tunnels. We rijden zeer langzaam, want het is aardedonker en  sommige tunnels hebben onverwachte scherpe bochten. Er is veel concentratie nodig en soms loopt Geke vooruit in een tunnel, afvragend is het hoog en breed genoeg?

20220628_18185520220628_181813

De tunnels uitkomend zien we dan de diepe ravijn links van ons met de snelstromende Euphraat en rechts van ons steile hoge rotswanden. De gravelroad heeft geen vangrail, daar is geen ruimte voor!

20220628_18322220220628_182301

We moeten door, omkeren kan niet meer omdat de gravelroad te smal is. Op een gegeven moment wordt de weg nog smaller en heeft een zeer scherpe bocht. Tijdens het nemen van de bocht raakt een uitstekende rotspunt de luifelomkasting wat een flink aantal krassen oplevert. Geke loopt nu constant vooruit en ik rij met een stevige dosis adrenaline en zweethandjes. De ravijn ligt gevaarlijk dicht links van ons, maar we moeten door.

Na ca 9km stapvoets rijden met veel geschud en een uur verder zijn we moe van de concentratie en spanning. But, we did it💪

Om 20:00 rijden we moe de camping op in Kemaliye. Wat een dag!

1. San en Ruud:
    3 juli 2022
    Hoe hoog zijn jullie eigenlijk Wim? De onze is 2.96m. Wij hebben trouwens ook de nodige beschadigingen mn. door overhangende bomen. We zijn bovendien geschampt links achter bij een stoplicht in de regen met olie op de weg. 2 andere auto's hadden veel schade door ons te ontwijken. Ik zag de bui al hangen, doordat wij stopten, hadden zij schade jaja en dan in het Turks.... we hebben ons verlies maar gauw genomen. Tot maandag
  2. Ank:
    3 juli 2022
    Wat een spanning maar ikvoel het in mijn buik bij de kreet: we did it!!
    Geweldig. Prachtige ervaring achteraf.
  3. Anne van den Berg:
    3 juli 2022
    Dat is nog iets anders dan de Gorge du Verdon. Gelukkig dat jullie dit samen beleven. Guido vind ik wel stoer, maar de mensen zijn daar inderdaad gastvrij.
  4. Karin:
    3 juli 2022
    Hele spannende rit!! Zie het helemaal voor me!!moeten jullie ook zo eeer terug ? Of os er een alternatief! Wanneer ontmoeten jullie nu de anderen?iefs Karin
  5. Erna en Koos:
    3 juli 2022
    Alleen maar ondernemende Nederlanders op pad lees ik😉 wel heel avontuurlijk jonges! Maar dan zie je ook wel de meest bijzondere dingen en heb je de leukste ontmoetingen. Ik geniet van jullie beschrijvingen.
  6. Wies Luijten:
    3 juli 2022
    Wat spannend die laatste rit. In Nederland is een televisieprogramma overgevaarlijke wegen. Jullie rit zou er perfect in gepast hebben.
  7. Mirjam:
    3 juli 2022
    Wat een avontuurlijke dag. Genieten voor ons.
    Het zou zo maar kunnen dat wij Guido uit Utrecht ook ontmoet hebben in Noord-Griekenland, half mei. Reed hij op een Santosfiets?